Radioaktivt i Svenska fjällen?

Uppe norra Norge och Finland såg föräldrarna rekordeligt till att barnen drack sin mjölk under 50-70-talen. Strålningen från sprängningarna i Norra Sovjet föll ner där gräset växte som korna åt och barnen bodde. Resultatet blev en förhöjd grad av strupcanser. Det tog några år att upptäcka.
När Tjernobulsommaren var till ända genomförde vi en överlevnadsövning i Lappland, ingen blev självlysande och svält är ju inte så farligt när marken är bestrålad.
Värre gick det för djuren som bodde där, de blev odugligförklarade som människoföda. Svampplockning kom upp på obralistan, hjortronen hade förhöjda halter.
Gränsvärden sätts av människor och om de var korrekta lär ta tid att se.
Den totala exponeringen tar ingen hänsyn till om du får den på veckan eller över år. Obra är alltid obra.
Kan man välja bort så kan man ju fundera på det. Bor man i södra Sverige är det dessutom närmare till Europeiska berg.
go tur
 
När det gäller svag strålning så handlar gränsvärdena om just stråldos, och det lär man ju ha valt just eftersom det är den totala dosen som påverkar huruvida det är farligt eller inte.
 
Jo, jag tror att de flesta greppat detta nu, i det här forumet behöver man inte upprepa saker 5 gånger. Lite OT också eller vad tror Du?

Jag tror inte alla är helt medvetna om den signatur (ofta med lite illa dold reklam för prylen) som de flesta mobiler/plattor lägger till automatiskt då man mailar/forumpostar och då ser det ut så - inget som irriterar mej nämnvärt om det är en rad med enkel text, som ovan.

/Patrik, med medveten signatur
 
Jo, jag tror att de flesta greppat detta nu, i det här forumet behöver man inte upprepa saker 5 gånger. Lite OT också eller vad tror Du?

Om det här retar dig kan du prova anmäla inlägg med automatisk signatur (övre högra hörnet av inlägget, där finns en varningsskylt, klicka på den) och se om utsidan tycker att det faller under forumreglerna mot reklam.
 
Så om jag har förstått det rätt så är det ingen fara numera i norrland?

Äh, hade skrivit en ganska lång kommentar men den försvann tydligen. Känner inte för att skriva om allt igen men vad jag ville ha sagt var att Norrland är stort och nedfallet varierade kraftigt mellan olika områden, sök på "Nedfall Tjernobyl".

Sedan skrev jag en del om att det knappast är farligt att besöka dessa trakter eller ens förtära lite vilt eller ett och annat bär därifrån. Tror att det mest är de boende där som behöver tänka sig för...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andersmossing Svenska folkets friluftsvanor Allmänt om friluftsliv 2
Nilsson.J Vilka svenska äventyrare ser du upp till? Allmänt om friluftsliv 49
GustavOh Vem har rätt till fjällen? Allmänt om friluftsliv 39
lsjonsson Efter sommarens nedskräpning i fjällen – ny kampanj hoppas ge fjällvett Allmänt om friluftsliv 12
veni Mycket folk i fjällen, hur upplevde ni det? Allmänt om friluftsliv 20
avslutat_medlemskap_2012 Fjällen 2019 Allmänt om friluftsliv 0
fowwe Är friluftslivet i fjällen jämställt? Allmänt om friluftsliv 103
Lackan Längsta stigningen utanför fjällen Allmänt om friluftsliv 1
J88 Samåkning Skåne-fjällen Allmänt om friluftsliv 0
Nirrebosse Packraft i fjällen. Söker råd. Allmänt om friluftsliv 25
AgnetaG Tälta i fjällen med hund - björn? Allmänt om friluftsliv 14
desireman Berätta: Den gången blev det farligt i fjällen! Allmänt om friluftsliv 18
waltruz Vill uppleva i södra fjällen: isfiske, snöskoter, längdåkning, bastu osv. var? Allmänt om friluftsliv 1
veni Väderförhållande i fjällen Allmänt om friluftsliv 2
Frans_Krans Vandra i fjällen Allmänt om friluftsliv 27
ickaster fjällen i mitten på september Allmänt om friluftsliv 7
Dannepihls Att fiska i fjällen.... Allmänt om friluftsliv 7
Fjällvinden Skotertrafiken ökar i fjällen Allmänt om friluftsliv 5
PetNor Tågpriser till fjällen är hutlösa, eller? Allmänt om friluftsliv 22
avslutat 73229 Tre omkomna i Norska fjällen Allmänt om friluftsliv 1
Johansp Väder i fjällen? Allmänt om friluftsliv 2
Akkajonte När är du i fjällen ? Allmänt om friluftsliv 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.