Radioaktivt i Svenska fjällen?

Uppe norra Norge och Finland såg föräldrarna rekordeligt till att barnen drack sin mjölk under 50-70-talen. Strålningen från sprängningarna i Norra Sovjet föll ner där gräset växte som korna åt och barnen bodde. Resultatet blev en förhöjd grad av strupcanser. Det tog några år att upptäcka.
När Tjernobulsommaren var till ända genomförde vi en överlevnadsövning i Lappland, ingen blev självlysande och svält är ju inte så farligt när marken är bestrålad.
Värre gick det för djuren som bodde där, de blev odugligförklarade som människoföda. Svampplockning kom upp på obralistan, hjortronen hade förhöjda halter.
Gränsvärden sätts av människor och om de var korrekta lär ta tid att se.
Den totala exponeringen tar ingen hänsyn till om du får den på veckan eller över år. Obra är alltid obra.
Kan man välja bort så kan man ju fundera på det. Bor man i södra Sverige är det dessutom närmare till Europeiska berg.
go tur

När det gäller svag strålning så handlar gränsvärdena om just stråldos, och det lär man ju ha valt just eftersom det är den totala dosen som påverkar huruvida det är farligt eller inte.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jo, jag tror att de flesta greppat detta nu, i det här forumet behöver man inte upprepa saker 5 gånger. Lite OT också eller vad tror Du?

Jag tror inte alla är helt medvetna om den signatur (ofta med lite illa dold reklam för prylen) som de flesta mobiler/plattor lägger till automatiskt då man mailar/forumpostar och då ser det ut så - inget som irriterar mej nämnvärt om det är en rad med enkel text, som ovan.

/Patrik, med medveten signatur

Jo, jag tror att de flesta greppat detta nu, i det här forumet behöver man inte upprepa saker 5 gånger. Lite OT också eller vad tror Du?

Om det här retar dig kan du prova anmäla inlägg med automatisk signatur (övre högra hörnet av inlägget, där finns en varningsskylt, klicka på den) och se om utsidan tycker att det faller under forumreglerna mot reklam.

Så om jag har förstått det rätt så är det ingen fara numera i norrland?

Äh, hade skrivit en ganska lång kommentar men den försvann tydligen. Känner inte för att skriva om allt igen men vad jag ville ha sagt var att Norrland är stort och nedfallet varierade kraftigt mellan olika områden, sök på "Nedfall Tjernobyl".

Sedan skrev jag en del om att det knappast är farligt att besöka dessa trakter eller ens förtära lite vilt eller ett och annat bär därifrån. Tror att det mest är de boende där som behöver tänka sig för...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips