Råd: Optimus Stella+, MSR windpro, Primus Gravity EF?

Behöver ett kök. Efter lite letande i friluftsbutikerna i Göteborg har jag kommit fram till att valet står mellan tre gaskök där brännaren står på marken:
Optimus Stella+
MSR windpro
Primus

Skulle vilja höra lite praktiska erfarenheter. Några rekommendationer eller jämförelser?

Kommer använda köket i Sverige, vår till höst vid exempelvis vandring och paddling.

Tacksam för synpunkter!
/Lotta

Av ditt inlägg framgår inte vilken Primusmodell du avser.
Det du frågar om faller under favoritkategorin "det här är helt nya prylar, vad har ni för erfarenheter....."
Men vikten är en viktig urvalsfaktor och skall du gå i 10 dagar eller mer så börjar bränslevikten och embalagevikten bli intressanta. Vidare skall du koka till en eller till tre?
Alla kök behöver lä och vindskydd. Tillverkarna påstår att just deras kök brinner bäst på en blåsig häll men det går oftast snabbast att koka i halv eller hellä, förutom att det är bekvämare för kocken.....
När man använder sök på Utsidan eller googlar brukar man få en del adekvat info.
I mina ögon är väl MSR eller Primus ETA intressanta men allt beror på vad du skall använda det till.

go tur

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Oj då! Missade visst det... Primus Gravity EF är det jag kollat på.

Vikter på de tre är likvärdiga och inte avgörande för vilket jag väljer. Lagar mat för uppskattningsvis 1-2 pers och knappast på några högre höjder. Kommer användas vid paddling, vandring, cykling och liknande. På Utsidan har jag givetvis redan letat efter recensioner just på dessa kök men bara hittat någon enstaka för ett av dem...

Det jag vill veta är om det är något av dem som har några avsevärda nackdelar eller fördelar för mitt användningsområde.
/Lotta

Annars finns ju Primus Omnifuel som funkar till både gas och flytande bränslen som fått lysande recensioner, cirka 10 st sådana t.o.m. Jag har precis fått mitt och kan tyvärr inte ge några fler kommentarer än:

* Känns genomarbetat och gediget
* Mycket prylar ingår, vindskydd, verktyg, cd, 2 munstycken, väska mm.
* Kanske lite tungt, 448 gram inkl pump
* Lite dyrt, 1600 pix, men finns billigare (1300 i Sverige)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips