Råd om dunsovsäck

Då har jag sett fel på Cumulus längd, 198cm i ligglängd om du är själv är 190cm är perfekt.
Jag baserade min kommentar på att Cumulus angav 80 cm i axelbredd vilket jag tolkar är inre mått, Marmot anger liknande mått dvs 63” medan Pajak anger 85cm. Tittar man på mått över höft kan det även vara av intresse speciellt för oss sidosovare om man som jag vill ha plats med ett eller två böjda ben inuti sovsäcken.
Om dessa mått är trånga kan jag inte avgöra, det beror ju på användaren. Planerar du på att ha en tjockare tröja eller dunjacka på dig i säcken kalla nätter får du lägga på plats för detta i sovsäcken förutom dina egna kroppmått.

Tack för alla bra råd! Det verkar inte råda någon konsensus kring nyttan av membrantyg och hydrofobt dun utifrån det jag läst från olika tillverkare. Jag har fått svaret nedan från Cumulus:

"Please note that choosing Pertex Quantum Pro 36 g does not noticeably reduce the breathability of the sleeping bag, so there is no need to worry about that. It is an excellent choice if you plan to sleep in damp conditions, under a tarp, or in a single‑wall ultralight tent where condensation is high and the sleeping bag may get wet. It provides a very effective protective barrier in such environments.

Hydrophobic down is also a great option: not only if you are concerned about moisture. It allows you to sleep comfortably in humid conditions or on longer trips where thorough drying is not always possible. It takes much longer for hydrophobic down to lose loft, and even when it becomes slightly damp, it dries relatively quickly. Please keep in mind that the down impregnation does not affect the loft of the down."

Jag hittade även denna intressanta intervju med IDFL (International Down and Feather Laboratory) ang. hydrofobt dun och dun i allmänhet:

En titt bland några andra tillverkare visar att t.ex. Haglöfs och Rab båda använder hydrofobt dun. Haglöfs verkar använda Pertex Quantum Pro som standard i de flesta av sina sovsäckar medan Rab använder Pertex Quantum för de flesta och Pertex Quantum Pro för de varmaste sovsäckarna.

Mountain equipment, däremot, använder inte hydrofobt dun i de flesta sovsäckarna enligt denna sida. Istället rekommenderar de vattentätt membran som bättre alternativ:

"If you want to keep something completely dry, you start on the outside: A fair few of our bags have water repellent shell fabrics, and sometimes these line the hood and footbox too, in case of spindrift/snow, or moisture coming off damp socks or inner boots kept inside your bag. A water repellent shell is a far better way of keeping something dry than coating what’s inside."

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.
Vad gäller inandning i sovsäcken så är det så jag förstått att man kan sova om man är i-vändare, eller har jag tolkat det fel?

Ang. längden på Pajak så ser jag inte att de anger 85 cm någonstans. På sin egen hemsida anger de bredden 78 cm över axlarna:

1778426720591.png

Ser inga direkta motsägelser, Cumulus skriver att Quantum Pro inte reducerar ångpermeabiliteten "noticeably", men det betyder fortfarande "mer än inte alls" och då föredrar jag fortfarande att vid behov dra min stängda regnjacka över fotänden.

Men visst, detta är en glidande skala - ju oftare man tänker sova "in damp conditions, under a tarp, or in a single‑wall ultralight tent", desto mer mer väger fördelarna med (i någon grad) "vattentätt" yttertyg över dess nackdelar.
Notera att både Cumulus och ME fokuserar just på vattenskydd utifrån i resp. citat.

Själv sover jag inte sällan under bar himmel, men då mest i höga torra berg med inlandsklimat. I de regnrika fuktiga nordiska fjällen sover jag oftast i ett dubbelväggigt tält, där största "fukthotet" mot min sovsäck kommer inifrån - och då är mitt val av yttertyg enkelt.

Så allt beror ju på vad du tänker göra med sovsäcken :)

PS jag är i-vändare och magsovare, men förstår fortfarande inte varför jag skulle behöva andas inne i sovsäcken?

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.