Råd om dunsovsäck

Hej,

Jag letar efter en dunsovsäck som ska kunna användas sommartid i fjällen samt vår/sommar/höst i södra Sverige. Jag har bland annat tittat på Panyam 450 (komfortemp 0 C) och Panyam 600 (komforttemp -6 C) från Cumulus. Vad jag läst i flera trådar här så verkar en komfortemperatur på runt -5C rekommenderas för mitt användningsområde så det lutar åt Panyam 600.

Några andra liknande sovsäckar som jag tittat på är.

Pajak Radical 4Z - komforttemperatur på -1C

Marmot Helium - komforttemperatur -3C

Av dessa två alternativ är det främst Pajak 4Z som lockar. Den är lätt (720 g), har låg packvolym (5 l) och den finns dessutom till ett bra pris i Pajaks outlet. Det som gör att jag tvekar är den lite högre komforttemperaturen jämfört med Cumulus 600.

Är det någon som har erfarenhet av dessa sovsäckar och hur de upplevs vid olika temperaturer? Jag är medveten om att det till stor del är individuellt. Jag är själv man och brukar föredra att sova lite svalare men vill nog gärna ha lite marginal ifall det skulle bli kallare nätter.

Vad gäller Cumulus-säckarna så behöver jag beställa en specialanpassning då jag är 190 cm lång. Jag ser att det finns ett antal olika val man kan göra. Är det något mer som är värt att specialanpassa? Några av valen som jag funderar på är:

- Hydrofobiskt dun

- Yttertyg. Cumulus använder som standard Pertex Quantum, men det finns ett antal andra tyger. Ett alternativ som jag funderar på är Pertex Quantum Pro, som Cumulus beskriver på följande sätt:

Pertex® Quantum Pro 36 g

An ultra-light, waterproof fabric with a membrane, ideal as an outer layer for sleeping bags exposed to moisture. Combined with hydrophobic down, it provides double protection: the membrane delays moisture penetration, while the impregnation safeguards the down if moisture does make its way inside.

Är detta något som kan vara värt att välja? Är det någon som har erfarenhet av dessa?

Av de sovsäckar du räknar upp har jag erfarenhet av Marmot Helium (Tlimit -9, Tcomfort -5 på min modell) som jag använder själv till de användningsområden du listar. Jag är 193cm så modellen Long funkar fint. Jag är även i-vändare och sover på sidan så vill inte ha en sovsäck som är för klaustrofobisk skuren vilket är vanligt när tillverkarna försöker spara några gram extra. Hur sover du själv?
Erfarenhetsmässigt är jag relativt frusen när jag sover så även om jag är man tycker jag Tcomfort bäst passar mig som individ bäst och inte Tlimit. Jag har även en Marmot Hydrogen Long med Tlimit -1, Tcomfort +4, men upplever den i svalaste laget då jag gärna vandrar i fjällen under augusti när nätterna blir lite kyligare.
Hellång dragkedja är också ett viktigt krav för mig då det ger bättre möjligheter till varierande ventilation de nätter sovsäcken kan kännas för varm.

Senast ändrad:
Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.
Jag har en Panyam 450 med lite extra dun så komfort på -1/-2C(limit -8C). Inte frusit någon gång även under frostnätter på fjället i början på september. Den är med hydrofobiskt dun och jag tror jag valde Quantum Pro på yttertyget men hittar inte spec:en på den just nu. Hur stor skillnad det gör har jag svårt att säga men tyget kan ändå bli fuktigt.
Just vilken komforttemp som passar dig är alltid lite svårt att säga men en sovsäck med komfort -5C kommer nog kännas alldeles för varm i södra Sverige på sommaren om du inte är väldigt frusen av dig. Ibland kan det vara bättre att välja en svalare sovsäck och under kallare nätter klä på sig extra kläder.

Gäller "vår/sommar/höst" södra Sverige och bara "mitt i sommaren" i fjällen, så skulle jag själv inte tveka inför Pajak 4Z-säcken. Den innehåller 465 g 900 CUIN dun i normalstorlek; att jämföra med de 400 g 850 CUIN-dun i den säck jag själv oftast använder i fjällen ända in mot slutet av augusti. Men då sover jag i ullfrottéunderställ, dito strumpor och buff/balaclava över huvudet, och förstärker vid behov med den lätta dunjacka jag ändå har med som rastplagg.

Är annars löjligt frusen av mig, men konstigt nog mer om jag sitter stilla på dagtid, än när jag sover.

Håller med Skogslöparn att det bir mer flexibelt med något extra klädlager för de få undantagsnätterna, än att all helgarderingen ska ligga i sovsäcken. Då är den ju onödigt varm de flesta nätterna.

Jag har själv inte något membrantyg i mina sovsäckar och har inte saknat det heller. Rimligtvis "andas" de vävarna sämre och det kan bli svårare att vädra ut nattfukten ur säcken. Men du som är lång och kanske har problem med att fotänden kommer i kontakt med kondensblöt (inner)tältväv, kan ha större skäl att välja membranväv - i så fall skulle jag bara välja den kring fotänden.

Fler tips kring tillval:
  • I den här kvalitetsklassen är dunfyllningen oftast inte jämn runtom, utan optimerad för stillasovande ryggsovare - dvs mer dun på översidan. Är man (som jag) magsovare, blir det ju bokstavligen bakvänt, och man får be om "omvänd" fyllning i tillvalen.
    Sover man på sidan och/eller rör på sig i sömnen, är det skönast och mest flexibelt med lika tjock fyllning runtom (och då får man kanske välja att lägga på lite extra totalt).

• Har du ett tält med öppning längs långsidan, är det praktiskt om blixtlåset är vänt åt det hållet. Helt blixtlås är guld värt IMHO.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.