Råd om att sälja stort militärtält

En äldre bekant har ett gammalt 20-mannatält från svenska försvaret som han behöver göra sig av med. Han har inte dator och internet, så jag erbjöd mig att hjälpa till. Han hade tänkt sätta ut en annons i lokaltidningen, men det tror jag inte ger så mycket.

Några tips om var man kan lägga ut det mer än här på Utsidan och var man ska lägga sig prismässigt? Har googlat lite och överskottsfirmorna verkar ta rätt rejält betalt. Min vän är nog inte så beroende av att få maximalt betalt, mer intresserad av att bli av med det på ett smidigt sätt.

Tältet ska vara i bra skick med några mindre lagningar av duken. Möjligtvis fattas ett par stänger (osäkert), men i överigt ska allt finnas. Kamin med rör o.s.v.

Finns i Storvreta utanför Uppsala. Han kan nog vara behjälplig med transport om det inte är jättelångt.
 
Blocket eller Tradera
Borde inte vara något större problem att omsätta det - många scoutkårer osv suktar efter ett
20- eller 11- manna som inte kostar på MilSurp-nivå...
 
Glömde säga att jag helst slipper registrera mig på de där ställena. Man måste jag så måste jag. Får väl offra mig på vänskapens altare. *snyft-snyft*

Har du någon uppfattning om vad som är rimligt att begära?
 
Prova att ropa ut det på Tradera för nånting liknande 1/3 till halva listpriset från de stora överskottsförsäljarna.
På både Tradera och Blocket kan du se vad liknande har gått för tidigare.
 
Kan din vän tänka sig att donera tältet tilll ett gott ändamål? Jag jobbar som fritidsledare för ett projekt som heter Äventyrsgruppen som ordnar friluftsaktiviteter för nyanlända ungdomar. Vi brukar åka på årliga fjällresor till Jämtland och skulle verkligen ha nytta av ett militärtält där ungdomarna kan få bo under lite mer "äventyrliga" former! :) Och det skulle även komma till god användning under "överlevnadstema"-övernattningar och liknande. Vi skulle såklart komma och hämta tältet hos er isf!
 
Prova att ropa ut det på Tradera för nånting liknande 1/3 till halva listpriset från de stora överskottsförsäljarna.
På både Tradera och Blocket kan du se vad liknande har gått för tidigare.

Vill ju hjälpa honom, men är lite lat också. Håller inte på med Blocket och Tradera själv och inte så jättesugen på att att varken sätta mig in i det eller registrera mig. Men som sagt, måste jag så får jag väl göra det.

Kan din vän tänka sig att donera tältet tilll ett gott ändamål? Jag jobbar som fritidsledare för ett projekt som heter Äventyrsgruppen som ordnar friluftsaktiviteter för nyanlända ungdomar. Vi brukar åka på årliga fjällresor till Jämtland och skulle verkligen ha nytta av ett militärtält där ungdomarna kan få bo under lite mer "äventyrliga" former! :) Och det skulle även komma till god användning under "överlevnadstema"-övernattningar och liknande. Vi skulle såklart komma och hämta tältet hos er isf!

Om han inte får det sålt snabbt så tror jag han mycket väl kan tänka sig det. Du vet att de där grejerna väger runt 150 kg va?

Ivf det här. Vet inte om det är rätt modell. Det ser lite modern ut med camoväv? Är inte alls insatt, vet inte hur många modeller det funnits.
 
Det har funnits i flera versioner genom åren, det är mest kaminsystemen som ändrats. Textilen fick infärgad mönstring med tiden och gamla höga, smala kamin 39 ersattes av lådformiga kamin 44. I övrigt var det bara detaljförändringar. (Det senare inkomna 12-mannatältet är helt annorlunda.)
 
För det första försvarets tält mäts och benäms i kubikmeter rymd, Tält 20 är avsett för 16 sovande, kaminerna finns i flera modeller den senaste är Höörs Plåt, med omvänd förbränning och kokplats ovanpå.
Ett rätt varmt tält rätt skött, prova med scoutkårerna i bygden.

go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ayrin Råd - Fällkniv som tål "det mesta" Utrustning allmänt 27
Swift Ryggsäcken - behöver goda råd Utrustning allmänt 18
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
Småtärna Råd inför kikar-köp för fjällbruk Utrustning allmänt 17
salvion Råd sökes om, Liggunderlag, Sovsäck för nybörjare Utrustning allmänt 20
naturälskaren Råd till full utrustning för vandring? Utrustning allmänt 21
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
fredrichusen Råd om tvätt och impregnering Utrustning allmänt 0
Erik_Svensson Råd om storlek på turskidspjäxa Utrustning allmänt 5
jonte_carver Råd om GPS-klocka Utrustning allmänt 13
Polarnatt Hur har alla råd? Utrustning allmänt 108
mariadahlstrom Råd inför köp av vandringskänga Utrustning allmänt 7
greenjuice Tips & Råd om skosnöre till kängor? Utrustning allmänt 9
jonatanforsberg.net snöskor och snövandring - tips och råd Utrustning allmänt 6
Sommaräng1 Köpa och sälja begagnat säkert år 2022? Utrustning allmänt 39
Idaloow Vart kan man sälja sina begagnade friluftsprylar? Utrustning allmänt 3
avslutatmedlemskap160620 Stort knivintresse Utrustning allmänt 4
Smogz Bra led-lampa för stort familjecampingtält? Utrustning allmänt 28
fnöskticko Pannlampan med stort P? Utrustning allmänt 34
dePaul Stort knivintresse - välj din favoritkniv Utrustning allmänt 18742

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.