Råd kring sovsäcksköp

Hej,

är på jakt efter en ny sovsäck då jag ska upp och fjällvandra i Sarek skiftet juli/aug och har läst igenom en stor mängd av alla trådar här om sovsäckar samt kollat på olika internetsidor för att få en bild av vad jag ska köpa, känns dock fortfarande som en djungel. Nu har jag en många år gammal syntetsäck från Haglöfs utan temperaturangivelser som jag använder med sovsäckslakan och det funkar helt bra i lågland på sommaren, men annars har jag inga andra säckar att jämföra med.

Jag är inne på en dunsovsäck med tcomf ca -5 grader, samtidigt som de sticker iväg i pris en del och som student känns det en del även om den såklart ska hålla länge, vill gärna att den inte ska kosta mer än 2500 kr. Hur bör man tänka kring vikt och packvolym? Är det en rimlig tcomf att gå efter?

Nackdelen som nämns med dun är att det är känsligare för fukt, vad bör jag tänka på om jag köper en dunsäck för att undvika problem? Vattentätpåse?

Jag är kvinna, lång (178 cm) och smal, ett alternativ jag hittat just nu är Womens Angel fire från Marmot
https://www.outnorth.se/marmot/women-s-angel-fire-long-67284#MalachiteDeepTeal

Är det någon som har erfarenheter av denna? Fördelar/nackdelar mot Marmot Sawtooth?

Är supertacksam för alla tankar, råd och svar jag får!

För din beskrivning är Marmot Angelfire long ett bra val. Skillnaden mot Sawtooth är att dammodellen är lite mer ledigt skuren över höften vilket kan vara skönt om du är i-vändare. Dessutom har Angelfire lite mer fyllnadsvikt och lite varmare än Sawtooth. 5cm marginal i ligglängd är perfekt och för drygt 2000kr känns det som ett tryggt köp.
Marmots dunsäckar har idag behandlat dun som inte är lika känsligt för fukt.

Själv har jag aldrig haft problem med fukt i mina dunsovsäckar under vanlig vandring och tältning vår-sommar-höst. Jag använder dem givetvis inte utanför tältet, och är det vackert väder en morgon tar jag alltid tillfället till vädring innan jag packar för dagen. För att inte riskera fukt i sovsäcken vid ihållande regn eller om jag skulle falla i ett vad har jag sovsäcken packad längs ner i ryggsäcken och i en vattentät kompressionspåse (Sea-to-Summit eVent Compression Dry Sack - storlek Large passar bra till den sovsäck du tittar på, kan nog även fungera med medium om du packar hårt)

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips