Racekajak för 40 kg person

Hej,
undrar om det finns någon som kan hjälpa mig med vilka beg. kajaker för racing (rakt fram så fort som möjligt kajak) man skall vara intresserad av om man väger 40 kg. Balans är inte något problem. Som förälder kan jag i princip inget men modellen skall inte vara så gammal att den inte är anpassad för vingpaddel teknik så den inte svänger för mycket i dragen. Vilka fabrikat finns det och vilka modeller finns det för mycket lätta personer? Hoppas det finns någon som kan hjälpa mig.
/PA

Nelo FW60 och Gaybo Cougar är ungdomskanoter som kanske kan vara värda att kika på. Hör med någon kanotklubb som håller på med racing ifall de har några förslag. Att gamla racingkanoter skulle svänga mycket med vingpaddel är en överdrift. Dagens racingkanoter svänger ungefär lika mycket för varje paddeltag.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Neumann fly 65

...kan neumann fly 65 vara något för en lätt paddlare. Finns det någon som har erfarenhet av modellen, jag har hört att den är tunn och vek fast det beror väl på materialval när man köper den? Priset verkar ju hyggligt iallafall.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips