Quilt till frusen fru

God förmiddag!!

Sitter här med morgonkaffet och surfar runt på quiltar. Det är lätt att se ganska många fördelar; vikt, rörelsefrihet och möjlighet att lätt ventilera om det blir för varmt.

Jag har en fru. Hon är ganska frusen och gillar inte att vara instängd i en sovsäck. Kontentan är att friluftslivet lockar mindre och mindre ju mer åren går. Så jag funderar på om en quilt kan vara lösningen. Vi pratar boende i tält alltså, inte hängmatta. Norrländsk sommar är vad som gäller, kanske ner till 0:an.

Nu har jag en fundering kring problemet med läckage av kyla utifrån och in. Många "lättviktsnördar" brukar acceptera ansenliga komfortnackdelar i jakten på gram. De är hardcore, helt enkelt. Det är inte min fru (eller jag för den delen). Hon vill ha det så skönt som möjligt i tältet.

Är quilt något att överväga som alternativ till sovsäck?

All the best!

//Anders

Jag tror WM Terralite är ett bra alterantiv. Rymlig men inget drag, kan öppnas upp till täcke. Saknar dock krage.

Jag skaffade quilt för ett år sedan. Hade inga kalla nätter i somras så jag vet inte hur den funkar i det avseendet men annars bara positivt. Ska skaffa en tunn överdragssäck så att jag kan använda quilten även när det krävs en säck för minusgrader och / eller är väldigt fuktigt.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hej
Jag brukade använda min vida WM Megalite i fjällen men tyckte den ibland var lite på gränsen till för kall. Letade efter mer dun till lägre vikt (jo så var det nog får jag erkänna...). För tre år sedan köpte jag en quilt med 450 gram dun från polska Cumulus vilket för mig varit på gränsen till för mycket! Jag använder den i Sarek och runt Abisko och bor i dragig tarp. Komforttemperatur -1 borde väl vara tillräckligt?

http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-systems/quilt-450-475153?gid=53&vid=7

Pris 2900 är i alla fall närmare din (strama) budget. Jag dristar mig till att säga att du inte hittar någonting väsentligt billigare!

Att jag inte lidit av värmeläckage kan möjligen bero p g a den extra marginalen som man. Jag har inte tyckt det varit särskilt svårt att dra åt den så att värmen hållits inne. En quilt har väl typiskt ingen huva så det krävs tjock mössa och/eller balaklava alternativt en lös dunhuva.

Som lättviktsnörd får jag erkänna att jag kompromissar med komfort men inte när det gäller natten. Har därför även ett tjockt liggunderlag med isolering :)
/Mikael

Ett annat tips är att göra om en sovsäck till quilt.
En bekant till mig håller just nu på att göra om en haglöfs sovsäck åt mig.
Dragkedjan tas bort och det görs kanaler för elastiskt snöre. Huvan tas bort och likadant där, kanal för elastiskt snöre.

Tackar för tips! Konstaterar att det verkar vara ont om budgetalternativ när det gäller quiltar. För sovsäckar finns ju allt från högkvalitetsdun till Biltema.

Det finns väl inget egentligen som talar för att quiltar ska vara dyrare än sovsäckar. Antar att det handlar om att det i nuläget mest är de mest ivriga early adopters som testar detta. Köpstark målgrupp med höga krav.

Vår budget tillåter inte allt för stora utsvävningar så jag skjuter detta på framtiden. Att sy blir nog inte av för vår del.

Spanar vidare 👍
Anders

Slår ett slag för tvåpersonerstäcke, typ en Enlightened Equipment Accomplice. Utom budget förmodligen men den quilt blir ju lite som två. Det funkar rätt bra för att jämna ut skillnader i kroppstemperatur.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips