Quest eller 60CS

Jag har tänkt mig en GPS att använda till följande:

1. Registrera färdspåret vid långfördsskridsko
2. Karthjälp vid långfärdsskridsko och vandringar i terrängen
3. Navigeringssystem för bilen

Det verkar som att Quest skulle klara dessa krav, om
man kompletterar med Friluftskartan.

Har dock ett par funderingar: Det kan vara kallt när man åker skridsko. Quest har ett batteri med 1050 mAmp. Uppladdningsbart. Hur länge räcker det vid minus 10 grader? I min Ventrex har jag två uppladdningsbara batterier på vardera 2100 mAmp - och det brukar behövas vid en dagstur i minusgrader.
Som småläggning tycker jag ju att jag hittat en perfekt kombination. Men en allmän erfarenhet är att kombinationslösningar ibland inte är bra för något?
Tacksam för kommentarer.

Leif

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Dessutom har Quest inbyggt litium-batteri, vilket inte är så kul när det måste bytas. Skärmen är också lika stor som på 60CS. Dock har Quest utbyggbart minne på SD-kort medans 60CS har fast minne på 56 mb. På 56 mb får man ända plats med en del tycker jag. Dessutom känns 60CS mer oöm. Jag är nöjd med mins 60C som är likadan förutom att den saknar inbyggd kompass och höjdmätare. Dessa saker känns mer som bataller för mig.

wongfu; sa:
Dock har Quest utbyggbart minne på SD-kort medans 60CS har fast minne på 56 mb.
Quest har inte utbyggbart minne via minneskort. Däremot är minnet på 243 MB på EU-modellen och 115 MB på US-modellen.
Själv har jag en Quest, men med Ditt användningsområde skulle jag definitivt välja 60CS för batteriernas skull.
/Leif

Minnet i Quest är 128 resp. 256 MB, förstås. Det är de storlekarna kretsarna kommer i. Att man inte kan använda allt till detaljerade kartor beror på att det övriga upptas av baskartan.

Detta gäller för nästan alla Garmins modeller.

Anders

Köp GPS enligt vad du ska använda den till. Jag är ägare av en Garmin 60 CS och vill gärna rekommenderar den (speciellt nu när programvaran har uppdaterats och fungerar näst intill klanderfritt). Jag hade möjligheten att tumma på en Quest för en tid sedan och tyckte att den var trevlig framför allt med den stora minneskapaciteten. Men det är batteriet som sätter käppar i hjulen. Jag skulle bli handikappad om jag inte skulle kunna byta batteri. Välj 60 CS den är det bättre valet med tanke på dina kriterier.

Vad gäller bilnavigering så komplettera din 60 CS med ett bilnavigeringskit. Då får du bilställningar, strömkabel och framför allt kartor över hela Europa. Kartorna är inte felfria men vilka GPS kartor är nu det. Köpte mitt från portugal på postorder. Rekommenderar varmt http://www.aspidshop.com bästa priset i Europa och bra på att svara på frågor jättesnabbt. Dessutom snabb leverans, beställde min GPS på en onsdag och på fredag hade jag den i min hand. Dessutom är frakten gratis om man beställer för över 250€.
(ursäkta smygreklamen)

svlcm; sa:
apersson850; sa:
Minnet i Quest är 128 resp. 256 MB, förstås.
Helt riktigt, Anders, men det som är intressant är väl ändå hur stort minnet är för detaljerade kartor?
/Leif
Nej.
Det totala minnet, i förrhållande till vad man kan använda för detaljerade kartor, avspeglar även vilken variant på baskarta som sitter i. Exempelvis kan man då se att Quest och 76CS har en bättre baskarta än 60CS och Vista C.

Anders

apersson850; sa:
Nej.
Det totala minnet, i förrhållande till vad man kan använda för detaljerade kartor, avspeglar även vilken variant på baskarta som sitter i. Exempelvis kan man då se att Quest och 76CS har en bättre baskarta än 60CS och Vista C.
Anders
Tack Anders, det var en nyhet för mig!
/Leif

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips