Punkaspray i luftmadrass?

Har tydligen fått några mikrohål i mitt Exped Airmat (dunlös variant, bara luft i den), så att trycket på några timmar sjunker såpass att man får fylla på.. Mixtrade med vatten-sökning igår, ventilerna är helt täta, inga synliga hål (bubblor vid vattenpåstrykning) i madrassen. Störande..

Funderar på att testa punkaspray på burk, sån man använder för snabblagning av bildäck. Går väl att fixa en fultätning mellan ventilerna m.h.a silvertejp.

Någon som testat detta förut? Med bra eller dåliga resultat?

Garantin gäller knappast längre, och har inga kvitton kvar på madrassen.

Går det galet får jag väl använda nåt av termaresten istället ett tag..
 
Har tydligen fått några mikrohål i mitt Exped Airmat (dunlös variant, bara luft i den), så att trycket på några timmar sjunker såpass att man får fylla på.. Mixtrade med vatten-sökning igår, ventilerna är helt täta, inga synliga hål (bubblor vid vattenpåstrykning) i madrassen. Störande..

Funderar på att testa punkaspray på burk, sån man använder för snabblagning av bildäck. Går väl att fixa en fultätning mellan ventilerna m.h.a silvertejp.

Någon som testat detta förut? Med bra eller dåliga resultat?

Garantin gäller knappast längre, och har inga kvitton kvar på madrassen.

Går det galet får jag väl använda nåt av termaresten istället ett tag..

Punkaspray till bildäck måste sättas i rotation omgående efter påfyllning, men en luftmadrass kanske man kan snurra för hand upp o ner o runt ett par minuter ?
 
Om ingen provat får jag bli först då.. Får väl återkomma sen.

Jo jag lär nog rulla runt / skaka om madrassen/ vända på den några timmar.

Svårt att se några alternativ när det verkar vara flera hål (båda halvorna tappar tryck) som är mindre än nålsticksstorlek, gick inte att lokalisera trots mycket blötande..
 
Punkaspray till bildäck måste sättas i rotation omgående efter påfyllning, men en luftmadrass kanske man kan snurra för hand upp o ner o runt ett par minuter ?

Håller det tro när man sen ska rulla ihop madrassen då? Tänker mig att punkasprayen borde bli ganska hård när den "stelnar/torkar"... Risk att det spricker upp?!

Eftersom den är dunlös kan du ju testa sänka ner den helt i vatten, typ badkaret...
Är nog lättare se om det bubblar någonstans då, än att applicera vatten på ovansidan av madrassen.

Lycka till iaf :)

//MD
 
Håller det tro när man sen ska rulla ihop madrassen då? Tänker mig att punkasprayen borde bli ganska hård när den "stelnar/torkar"... Risk att det spricker upp?!
Antar att punkasprayen till bildäck består av latex (som motsvarigheten för cykelslang). Alltså är materialet rätt smidigt och spricker nog inte vid hoprullning et c. Vidhäftningen vid luftmadrassmaterialet ("plast"?) kanske kan va ett problem.
Eftersom den är dunlös kan du ju testa sänka ner den helt i vatten, typ badkaret...
Är nog lättare se om det bubblar någonstans då, än att applicera vatten på ovansidan av madrassen.
Lufttrycket i en luftmadrass är ju lågt och dessutom är det bara en pyspunka. Han kommer knappast se nåra bubbler.
 
Borde det inte funka med mjöl eller florsocker att nypa för nypa låta det regna ned.Även om det är ett litet hål är ju antagligen trycket tillräckligt högt för att det ska synas.

Är det nån som testa den där felsökaren?


peter
 
Ok, skumtätningsexperiment pågår... Så här ser det ut; 3 små hål i "hörnskarvar" på ena undersidan, 1 till lika dant på andra undersidan... Plus 4-5 mikrohål på svarta ovansidan..

dsc00328ll8.jpg


Avslöjande skummet alltså.. Svårt att få dit lagningslappar på såna ställen som håller. Möjligen marinspackel eller silicon skulle funka. Med tanke på att Exped Airmat DLX 7.5-mattan är runt 2 år gammal bara och sparsamt använd tycker jag det här är riktigt dåligt. Ingen jättebilllig produkt. ju. Fabrikationsfel skulle jag nog påstå alltså. Får se om jag orkar reklamera utan kvitto..

Sen, oavsett om det blir tätt ikväll. Och om det funkar att rulla ihop, blåsa upp och fortfarande tätar, är jag rätt skeptisk till att använda det i fjällen veckan som kommer. Blir nog ett Thermarest istället tror jag, även om det är obekvämare och mer skrymmande i cykelväskan.. Tråkigt att vakna platt å hårt med kall rygg.. :(
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.