Luftmadrass ?

Jag har prövat det vid en vandring...
Jag använde då en 6-kanalig "lättvikt"luftmadrass..

+bekvämt !!
+lättare än en thermarest (500g?)
-blåsa upp eländet varje kväll
-upplevde det lite mindre isolerande (kallare)
Är man ute på sommar och tidiga höst turer torde dock isoleringen inte var något problem.

Jag har nu övergått till ett Z-rest istället

Peter (som om fyra timmar åker till Arvidsjaur och hoppas det finns snö där)
 
peter_v; sa:
+bekvämt !!
+lättare än en thermarest (500g?)
-blåsa upp eländet varje kväll
-upplevde det lite mindre isolerande (kallare)
Är man ute på sommar och tidiga höst turer torde dock isoleringen inte var något problem.
Kan bara hålla med... mitt väger < 400 g och är köpt hos Wildo.

//p-a
 
Jag vill också hålla med :)

Fast min Wildo-madrass väger 500 g istället för utlovade 360 g. När jag påpekade detta ansåg Wildo att detta var en förbättring, och de anser tydligen att det ska stå fel vikt på webben eftersom de inte har rättat uppgiften.

Nåja, madrassen är den hittills bekvämaste lösningen men så har jag inte fått någon punktering heller.
 
Ett erkännande..

Jo jag andvänder numera en LVLM....Låter lite colare.
Efter att genom åren brukat från vanliga till Termarest har jag nu med skam förfallit till barndomens LUFTMADRASSER!!!
Fast några fördelar har det allt.
* Den får plats i ryggan för en clean och hakfri rygga.
* Passar på hårda underlag som jag ofta sover på.
* Lättare änn mitt Termarest
* Går att bada och färja med...ehh
Den räddade min nattsömn under sommarens långpaddling.
.
.
Men jag tycker att ovanstående inlägg är befogat oxå.
: Try it you will ´like it. Som Kenta skulle sagt.
Eller så gör du det inte men det är ju rätt billigt i alla fall.
Mors RK
 
frågor

hej, jag har en mc.kinley lättviktsmadrass, samma skit som alla andra. den är även med pump skit svår att pumpa upp pga. att det sitter små flärpar som backventiler i uppblåsningsmunstyckena som även ställer till det när man skall ta ur luten. hade din oxå det, hur löste du det?
 
Re: frågor

magnusdanielsson; sa:
hej, jag har en mc.kinley lättviktsmadrass, samma skit som alla andra. den är även med pump skit svår att pumpa upp pga. att det sitter små flärpar som backventiler i uppblåsningsmunstyckena som även ställer till det när man skall ta ur luten. hade din oxå det, hur löste du det?

Jo jag har också 6 munstycken med backventiler, men med everest följde d3et med 6 små plaströr att sticka ner i munstyckerna som släppte ur luften.

Om du inte har är det enkelt att klippa ett plaströr i lagom stora bitar och sticka ner.
 
everest 6-kanalers

Hade ett sådant i ett par år och det var mycket kompakt och smidigt ihoppackat. Inte alltför tungt heller.

Dock fick jag punktering på två kanaler inom ganska kort tid och eftersom jag inte misshandlade det på något sätt tycker jag att det var dålig kvalitet... Kan inte rekommendera det!
 
JAHA,var det d man skulle använda de till;)
blev inte klok påhur man skulle tömma den så jag har förpassat den till garderoben,nån som vill köpa???
nu mer anväder jag Thermarest 3/4 eller en ridge rest...
Go tur
 
Mc Kinley

Flickvännen använder en mckinley lättviktsmadrass, har funkat utan hål under tre trippar (kanot 6 dgr, vandring 3 dgr och kungsleden 8 dgr). Ända problemet har varit en natt utanför keb, propparna envisades med att åka ur, kan ha berott på kondens eller ngt liknande i luftpiparna, det ordnade sig genom att tejpa på propparna som man stoppar ner för att öka friktionen. Annars är det toppen och tar mycket liten plats.

*tobias
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.