Pulsklockan störs ut på cykeln. Men av vad?

Hej
Jag har bytt cykel och har fått problem med min pulsklocka.

-Jag har en Sigma cykeldator med trådöverföring som mäter på framhjul. Datorn sitter på styrets högra sida.

-Jag har en Polar pulsklocka med trådlös överföring från bröstkorgen. Klockan sitter på min vänstra arm.

-Jag har även en mobil som är frånslagen sittandes i väska på styrhuvudet.

När klockan är vänd "inåt cykeln" så får jag pulsvärden på antingen 205 eller 219 slag/min. När klockan är vänd "ut från cykeln" så ger den korrekta värden.

Det gör ingen skillnad om jag lämnar mobilen hemma.

På min förra cykel (Nishiki Pro SL, alu) hade jag inga problem med denna "set up", men på denna hoj (Fuji Roubaix, alu o carbon) är det strul.

Vad har ni för tips? Jag e rådlös nu!!!

Mvh

Du har samma prylar (Sigma+Polar) på den här hojen, som på den gamla? Då hade du nog samma problem på den förra cykeln, även fast det inte märktes ;)

Äldre Polar-klockor (WIND-tekniken sägs vara bättre?) är väldans känsliga, prova att flytta runt Sigma sensorn och Polarklockan lite... Ju större avstånd mellan Polaren och Sigmasensorn, desto bättre. Sitter sensorn oxå på höger sida? Kanske har Sigman mottagning, även om du sätter sensorn på bakhjulet?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Eftersom fekvensen varierar

misstänker jag antennen för läckage, dvs tåten mellan framhjulet och cykeldatorn.
Det gäller att ha pulsklockan på ett bärvågsminimum från antennen. Flytta båda tills problemet upphör, markera läget och fäst dem. Gick det på förra hojen kommer det att gå på den här.

He igen.
Ja, det e samma prylar som jag flyttat över från den förra cykel.

Magneten sitter på eker "åt höger"och dess mottagare sitter på höger framgaffelben. När jag kopplar bort cykeldatorn så sjunker pulsen men ger ändå fel värde. Ligger på konstant 190 slag/min.

Är det nått skit med magneten o mottagaren neråt eker o gaffel?

Mvh

In i skafferiet med dig!
Ta med dig en rulle folie när du går därifrån.
Packa in en sak i taget med ett lager folie tills felet försvinner eller minskar.
Jag håller med om att det troliga felet är kabeln från givaren till datorn.
I så fall finns det skärmad kabel att köpa, du får klippa bort det mesta av den som sitter där o löda in en ny snutt.

Uppdatering

ÄNTLIGEN hittat felet!

Tröjan gav pucko-värdena! Nu har jag bytt tröja o allt e frid å fröjd.

Mvh

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips