Pulka från försvaret

Hej!
Finns det någon som har erfarenheter av att gå med försvaret vita pulka (trä med mässingsförstärkningar)?
Är det en ok pulka?

Någon som testat både denna antika "variant" mot nyare galsfiberkonstruktioner?

Hls Anders

Det går utmärkt att använda Kungens gamla pulkor.. Jag har använt både trä och de nyare, det som jag inte gillar med de gamla är att tyget är någon form av bomullstyg vilket inte riktigt funkar..

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Även jag har använt både kungens gamla och kungens nya pulka. Båda fungerar riktigt bra! Glasfibermodellen är underhållsfri jämfört med trämodellen som måste tjäras emellanåt.

Värt att notera är att "gamla" trämodellen finns i två varianter, en med någon form av bomullstyg som beskrivits ovan, men även med ett nyare tyg som påminner om tältväv. Den senare varianten av tyg är absolut att föredra då denna står emot vätan mycket bättre och snön greppar inte i väven.

/
Erik

dizable; sa:
Den senare varianten av tyg är absolut att föredra då denna står emot vätan mycket bättre och snön greppar inte i väven.
/
Erik

Den senare typen av tyg är förmodligen markisväv, det använde jag då jag bytte ut tyget i den pulka farsan gjorde på -63.

/BAX

Hej Andreas

Jag har gått alldeles för mkt (...) med denna pulka - vi har ju dessutom stött på varandra med annan fjällutrustnig på ryggen/snön i Jämtlandsfjällen!!!

Maila mig på erik.goransson@ge.com så snackar vi mer om denna klart anvä'ndbara arbetshäst

Kör hårt

/Erik Göransson

Pulka M39

heter väll träåbäket.
Ganska bra pulkor om man håller dem väl tjärade. Men väldigt stora för enpersonsbruk. Lagom som gruppulka. Ofta endast ett midjebälte att dra med. Men det är ju lätt att ersätta med en sele.

Brukar finnas på privata överskottsbolag och ibland även på Ö&B.

Jag minns från värnplikten att det fanns en massa olika täckdukar på dem. När de gick sönder lagades de med vad som fanns till hands för tillfället. Var ett typiskt sjuklingsgöra att häfta nya täckdukar på pulkor. Så de som varit på förband i modern tid kan se ut lite hur som helst.

Kolla noga efter sprickor i botten om du ska köpa en träpulka. Många har spruckit av ovarsam behandling eller för mycket värme vid tjärningen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips