Pulka för två barn?

Hej!
Jag är på jakt efter lite tips på skidpulkor. Jag har haft en gammal träpulka (Segebaden?) som har fungerat ypperligt för våra behov (med ett barn): skidra till stugan, utflykter på isen, samt kortare turer upp på fjället.
Den här vintern kommer vi ha två barn, en 2,5-åring och en 6-månaders och frågan är alltså hur man gör då? Skulle önska en lösning som går att få med sig i bilen och då tror jag två pulkor skulle bli för klumpigt. Har kollat på Fjellpulkens syskonpulka och den verkar ju fin men väldigt dyr. Har googlat rätt duktigt men hittar inga alternativ till denna. Är de verkligen ensamma på marknaden? Antar att vi inte är ensamma om att åka skidor med två barn. Hur har ni löst det?
Tacksam för svar!

Jag hade en Laplander. Rätt tung och klumpig. Men funkade. När jag var pappaledig gick jag på tur fem dagar i veckan, i bland ett par km på sjön, några dagar i veckan längre turer på fjället (bor rätt ok till för fjällturer).

Jag ångrar att jag inte hade en Fjellpulken. Åker man mycket längd, i spår, är Thule/ Cariboo riktigt bra. Lätta och lättdrivna. Men kass på fjället. Hög tyngdpunkt, funkar inte i lössnö.

Bor man som oss nära Norge är det klart bättre utbud på beg där. Eller om man råkar ha en skidresa inplanerad? https://m.finn.no/bap/forsale/search.html?q=søskenpulk&search_type=SEARCH_ID_BAP_ALL

Om länken inte funkar, finn.no Det heter søskenpulk på norska

Ser att den vi hade säljs för 2000 nok.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tack för svar!

Fick du in båda barnen i en Laplander? Och var de nöjda med det? :)

Jag tänker att en fjellpulken vore kanon men att det är under en ganska begränsad tid som den har fördelar gentemot andra pulkor. När de blir lite äldre kan man säkert stuva ner dem i vilken pulka som helst (?) men just nu litar vi inte helt och hållet på att storasyster kan ha lillebror i famnen. Såg dessutom att rekommenderad ålder på fjellpulkens syskonpulka var upp till 4 år. 9000 kronor känns därför i överkant för en så begränsad tid. Samtidigt vill man ju så klart inte missa denna säsong

Thulen skulle säkert funka rätt bra för att ta ut på isen men har också hört andra berätta om nackdelarna i lösare snö.

Skulle föreslå en lite större Segebaden och då gärna med transportkapell och stuva barnen i varsin ände. Se www.sssk.se/barnpais

Jag har hyrt Fjellpulkens tandemvariant på fjällstation. Funkar men är väl mkt slagskepp IMHO.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips