prylar

Var köper jag den sköna billigaste/bäst kombinationen isklättringsprylar i Sverige? På nätet alltså.
Jag letar efter yxor och stegjärn som fungerar på mina styva lundhags syncro.
Funderat lite på USA eftersom dollarn är som den är, dvs. låg. Har tidigare erfarenheter av Hermits Hut på västkusten. Någon annan?
 
Att hitta ett par stegjärn som passar på dina Lundhags-kängor är inga problem, men det kommer tyvärr inte gå att klättra brant is med så mjuka kängor och stegjärn. Även om Syncro är rätt styv för att vara vandringskänga så är den avsevärt mjukare än de mjukaste isklätterdojorna.

Jag kan verkligen rekommendera LGJ. Klanderfri och blixtsnabb service!
 
www.telemark-pyrenees.com har jag hört bra saker om någonstans, men har inga erfarenheter själv. Nu är det ju inte ett svenskt företag, men åtminstone i min lilla värld kan man ju fråga sig om det är värt 20-60% högre priser att kunna prata svenska med kundservice.

T.ex. förra säsongens Petzl Quark på LGJ kostar, med 25% rabatt, några kronor mer än samma yxa på TP utan rabatt. Sen tillkommer ju frakt, men ska man köpa grejer för flera tusenlappar brukar den ju inte bli så mycket att orda om. Addnature (www.addnature.com) bjuder på frakten, men tar ca 50% mer.

Nu har jag inte kollat runt alltför mycket varken inom- eller utomlands, men jag ställer mig frågande till idén att stödja företag som tar så mycket högre priser än sina konkurrenter (om det nu inte finns bra skäl, t.ex. livstids-"ny produkt av vilket skäl som helst"-garanti eller så).

Men som sagt, jag har inte köpt från TP, bara frågat deras kundservice och fått bra svar på ett par dagar.
 
Att hitta ett par stegjärn som passar på dina Lundhags-kängor är inga problem, men det kommer tyvärr inte gå att klättra brant is med så mjuka kängor och stegjärn. Även om Syncro är rätt styv för att vara vandringskänga så är den avsevärt mjukare än de mjukaste isklätterdojorna.

Jag kan verkligen rekommendera LGJ. Klanderfri och blixtsnabb service!

Jodå. Jag har klättrat en hel del med dem faktiskt.
 
lundhags och isklättring i kombination är en riktigt dålig ide. Grivel G12 strap on med flex bars kommer kanske sitta kvar om du är försiktig vandrandes men till isklättlättring är det nödvändigt med mycket styvare kängor än så för att det inte ska vara farligt och tokjobbigt
 
lundhags och isklättring i kombination är en riktigt dålig ide. Grivel G12 strap on med flex bars kommer kanske sitta kvar om du är försiktig vandrandes men till isklättlättring är det nödvändigt med mycket styvare kängor än så för att det inte ska vara farligt och tokjobbigt

mycket möjligt men för mig har det fungerat helt okej på vertikal is under ett års tid.
jag är kanske inte så kräsen... :)
 
Tror att du ska välja olika stegjärn beroende på vad du har för skostorlek. På mina lundhags syncro så har glaciärsstegjärnen satt sig på sne när jag vandrat. Inget man vill uppleva på lead på is. Tycker du att det går bra så är det väl bara att köra, och då är det bara att prova ut några som sitter så tajt på dina skor att du är säker på att de sitter fast. Ett annat alternativ är ju om du t.ex. har ett par gamla slalompjäxor eller dyl så kan du köpa ett par riktiga klätterstegjärn direkt. Tror inte du får tag i stegjärn som är sköna på brant is som passar lundhags.

Yxor tycker jag de flesta vanliga är sköna, BD, Grivel och Petzl förutom quark som jag tycker är osköna :)
 
Tror att du ska välja olika stegjärn beroende på vad du har för skostorlek. På mina lundhags syncro så har glaciärsstegjärnen satt sig på sne när jag vandrat. Inget man vill uppleva på lead på is. Tycker du att det går bra så är det väl bara att köra, och då är det bara att prova ut några som sitter så tajt på dina skor att du är säker på att de sitter fast. Ett annat alternativ är ju om du t.ex. har ett par gamla slalompjäxor eller dyl så kan du köpa ett par riktiga klätterstegjärn direkt. Tror inte du får tag i stegjärn som är sköna på brant is som passar lundhags.

Yxor tycker jag de flesta vanliga är sköna, BD, Grivel och Petzl förutom quark som jag tycker är osköna :)

Blir det inte riktigt tungt att klättra med slalompjäxor? De väger ju bly...
 
Blir det inte riktigt tungt att klättra med slalompjäxor? De väger ju bly...

bättre än att klättra i dojjor som har stelhet i nivå med gummistövlar ;-) tyngden är inte problemet, det är att finliret med fötterna blir lidande, men klättrar du "kötta"-linjer där du inte behöver hålla på med finlir med fötterna så går det utmärkt med slalompjäxor. längre anmarsch kan ju vara lite trist m slalompjäxor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
brascav Prylar Isklättring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.