Program till EtreX

Kan någon vänlig själ rekommendera ett bra program för att hantera waypoints, tracks och kartor för min EtreX Vista. Vad är det egentligen som skiljer MapSource från OziExplorer? Har de olika användningsområden, vilket är bäst? Handlar det bara om tycke och smak?

MapSource

Ett kort svar är att MapSource används för att skicka kartor till Garmins modeller som kan hantera kartor (som eTrex Vista).
OziExplorer funkar till de flesta GPS fabrikat och diverse olika filformat för digitala kartor och sjökort. OziExplorer funkar doch ej ihop med Lantmäteriverkets RIK format.

Det finns massor av gamla inlägg om detta. Sök på ”mapsource” och ”ozi”.

Per Brune

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Tack för hjälpen! Till mapsource följer det ju med kartor, och jag såg att det gör det till OziExplorer också, men att man även kan läsa in egna kartor. Går mapsource-kartorna att läsa in i Ozi?

Knappast

Inte så vitt jag vet. När man köper en karta av Garmin, får man med programmet MapSource, för att kunna hantera kartan. De kartorna är vektorkartor, medan Ozi kör med rasterkartor, som man kan scanna in själv.

Det är bara kartor tillhörande MapSource som man kan ladda in i en Garmin GPS, med något särpräglat undantag.

Anders

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips