Program för GPS-tracks

Hej!
Jag ska göra ett programmeringsprojekt i skolan (LiTH) som omfattar ca 200 mantimmar.
Programmet ska vara skrivet i java och gärna vara en applet.
Jag funderar på att göra en applet som man kan ladda upp tracks och waypoints till och som kan spara dem och visa dem på något snyggt sätt.
Så att man kan se var andra personer gått/åkt och se hur lång tid det tagit för dem.

Är det någon här som har några ideer, förslag eller kommentarer?

/Anders
 
Applet

Det finns ju rätt många GPS-program på markanden, men ursäkta min okunnighet vad är "applet" för något ?

Per Brune /Y-75
 
Kul idé!

Jag har funderat i liknande banor. Min tanke har varit
att främst av det som en färddagbok på var man åker här i livet, både för en egens skull och för att kunna visa andra! Man glömmer väldigt fort precis var man har gått, om man inte ritar in det på kartan direkt. Att samla allt i en databas skulle var suveränt.

Jag har tänkt på två olika varianter, den svåra skulle vara glob-storlek dvs där du kan se världen ungefär som i MS Encarta (Map) med ens färdvägar över globen och då så man kan zooma in och se de detaljerade bitarna. Detta är känns som att det skulle vara betydligt jobbigare än att ha en lättare variant med en platt karta. Problemmet i båda fallen är väl vad man ska använda för karta (Copyright mm)

Det finns olika intressanta karttjänster på nätet.
Att använda deras kartor kanske skulle vara ett alternativ.

http://www.maponweb.com
http://www.maporama.com

http://www.gulasidorna.se
http://www.lantmateriet.se

/ Lasse
 
Matnyttigt

Det har säkert med mat att göra, för det ingår i det FIKONspråk som används av KAFFEprogrammerare.

Anders
 
Re: Kul idé!

KasseLasse; sa:
Jag har tänkt på två olika varianter, den svåra skulle vara glob-storlek dvs där du kan se världen ungefär som i MS Encarta (Map) med ens färdvägar över globen och då så man kan zooma in och se de detaljerade bitarna. Detta är känns som att det skulle vara betydligt jobbigare än att ha en lättare variant med en platt karta. / Lasse

Titta på Trackmaker. Där finns en liknande funktion. Den fungerar ju dessutom med det mesta, till skillnad från exemplvis MapSource som bara fungerar med Garmin.

Jag menar inte att du skulle sno det programmet som ditt eget, men idéer kan man alltid få.

Anders
 
Olika tracks

SpaceAce-; sa:
Hej!
Jag ska göra ett programmeringsprojekt i skolan (LiTH) som omfattar ca 200 mantimmar.
Programmet ska vara skrivet i java och gärna vara en applet.
Jag funderar på att göra en applet som man kan ladda upp tracks och waypoints till och som kan spara dem och visa dem på något snyggt sätt.
Så att man kan se var andra personer gått/åkt och se hur lång tid det tagit för dem.

Är det någon här som har några ideer, förslag eller kommentarer?

/Anders

Jättetrevlig idé! En sak som jag tror skulle vara mycket användbar är att kunna klippa och klistra samman olika tracks till nya "tracks".

Jag håller nu på att rekognocera mitt hemområde för att leta reda på bra cykelstigar för MTB. Problemet är bara att i mitt kartprogram (Global Map Planner, som f.ö. bara funkar med Silva Multinavigator) ser jag bara var jag har varit. Det går t.ex. inte att utläsa om det var en bra och trevlig cykelstig eller om det var en sönderkörd skogstraktorväg över en sumpmark som bara leder till nyligen anlagt kalhygge...

OK, när jag kör själv så kommer jag ihåg vad som är vad, men om man ska förklara för andra, så blir det genast bökigare.

Alltså, jag vill på ett smidigt sätt i datorn kunna kopiera en bit av en track (t.ex. trackpunkt 234-729) till lagret "trevlig cykelstig" och en annan del av tracken (t.ex. trackpunkt 928-1329) till lagret "sönderkörd traktorväg" o.s.v. Sedan ska jag då kunna visa lagren "trevlig cykelstig" respektive "sönderkörd traktorväg" på ett lämpligt kartunderlag (t.ex. gröna kartan), utan att visa hela den ursprungliga tracken om du förstår vad jag menar.

Givetvis ska man kunna klippa från olika tracks och klistra in i samma lager (t.ex. "trevlig cykelstig"), liksom att man kan göra flera urklipp från samma tracks till samma lager (t.ex. "sönderkörd traktorväg). Givetvis ska programmet behandla det som olika tracks och inte sammanbinda olika bitar.

Ett smidigt sätt att sköta kopieringen vore helt enkelt att skriva in (klicka på) startpunkt och slutpunkt på urklippet i en dialogruta.

Med en sådan lösning skulle ett gäng (med olika sorters GPS) snabbt kunna reka av ett större område och sedan enkelt kunna sammanställa lämpliga stigar i ett område. Sedan är det en enkel sak att göra en rutt och därmed binda samman olika stigar till en trevlig tur.

En annan önskvärd funktion vore att kunna "explodera" en track. Om min GPS har flippat ur och förlorat mottagningen i kanske 5 minuter, så binder mitt kartprogram (Global Map Planner) ihop punkterna med ett långt streck. Detta /bus-/streck vill jag på ett smidigt sätt kunna ta bort i programmet, vilket inte går i Global Map Planner (i vart fal vet jag inte hur man gör i så fall...).

En tredje grej vore att lägga ut ett gridnät av lämplig storlek (t.ex. 1X1 km) som syns tydligt på utskriften...

Sedan tror jag att det är betydligt flera grupper än mtb-åkare som skulle uppskatta dessa tre funktioner.

Är det förresten något kartprogram som grejar detta idag?

/Niklas
 
Redigera tracks

Att redigera tracks kan man göra med G7ToWin. Det funkar åtminstone med Garmin, men jag har inte kollat om support för andra fabrikat har kommit ännu.

Men olika lager och så finns förstås inte. Annat än att lägga dem som olika sparade tracks, då.

Anders
 
Tack för alla ideer.

Tack så mycket för alla ideer!
Jag har (i stort sett) bestämt mig för att göra detta projekt.
(Det påbörjas om ett par veckor).
Jag återkommer med info här i forumet om hur det går.
/Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
benkeffs Tips på GPS program till windows mobile 6 Navigering 14
Jazzil Ett >> ENKELT << gps-program som visar longitud och latitud. Navigering 4
karl-petter Program för att samla in GPS spår på mobiler Navigering 0
olakall Gps program till SE p1i Navigering 0
Golfareninsweden USB GPS - Program för att läsa av data Navigering 9
arnebo Uppdatering av kartor och GPS program Navigering 3
magnushansson Bra PDA + bra program VS. bra GPS (ex Garmin 60 cs) Navigering 26
bybben Program till laptop och GPS Navigering 7
magnuss GPS program till pocketPC Navigering 1
lesko Gratis GPS-program Navigering 0
markus74 GPS Program samt Specifikationer Navigering 1
fjällöring GPS program Navigering 1
Johan123 Program för att visa höjdprofil/banprofil? Navigering 7
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
bosseiskogen Program för Lantmäteriets öppen data Navigering 0
Brune Program för BlueChart på minneskort? Navigering 6
heah Program för analys av GPX-filer Navigering 7
ajn Vilket system/program för att ta fram ledkarta? Navigering 7
Stående program Navigering 0
L.A. program för kartritning? Navigering 12
kenta2 PC program till sjökort Navigering 1
niking Program för RIK-kartor Navigering 2
Magster Program till windows mobile som kan läsa .jpg och .jgw Navigering 7
greenjuice GeoJournal - ett nytt geocaching-program till Mac Navigering 2
greenjuice Gratis hemmagjorda kartor men vilket typ av program? Navigering 8
jonasolof Program för att göra TYP-filer för kartor i img-format Navigering 0
greenjuice Mac-program som är lämpat för Geocaching Navigering 0
Garmin Vista Vart hittar man nytto program till Garmin IGUE 3600 Navigering 4
jmlove ForeTrex 101 vilka program? Navigering 3
grodanbolle Vad behöver man för program för att kolla på Rik filer Navigering 6
Jimmy_L NASA har ett grymt program. Navigering 14
Martin O Program till Palm Navigering 2
Matte14 Konvertera waypoints, vilket program? Navigering 6
DTM Flera program samtidigt i PPC vill inte funka Navigering 7
JMERLIN Alternativt program för uppladdning av bluecharts? Navigering 1
Bertil Sat tracking program Navigering 2
jonasolof program för att plocka upp skärmdumpar av karta Navigering 18
MickeD Program till EtreX Navigering 3
Peyron Med vilket program gör jag en mapsource karta? Navigering 3
os Nav program för Pocket Pc Navigering 1
SankaBoy Program till Palm Vx Navigering 1
SankaBoy Program till Palm Vx Navigering 0
j-norlin Program som omvandlar WGS84 till Rt90 for macintosh Navigering 0
Pixelmeister Program till Palm som klarar X,Y koord.? Navigering 0
algir Program till PALM Vx Navigering 1
svartöra Program för beräkning av väglängd Navigering 5
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.