program för kartritning?

Gissar på att här finns en hel del kompetens så jag testa en fråga.
Jag vill göra en karta till en skogsbruksplan, och undrar om man kan få tag på vettigt kartmaterial på nätet, samt program att rita i. Det får gärna vara hyfsat billigt (gratis är helt ok). Jag behöver kunna rita upp en skalriktig karta och kunna dela in i avdelningar, mäta arealer och gärna färglägga. Ett program som är lätt att lära sig är naturligtvis ett plus. Jag är novis på detta, men allmänt kartintresserad, och har handritat motsvarande tidigare.

MVH Lars
 
För skogsbruksplaner rekommenderas något av Forestman, PCskog eller
Dataskog. Inget av programmen är direkt gratis.

Beträffande kartmaterial så finns förvisso fastighetskartan med fastighetsgränser ute på nätet, som kan sparas som skärmdumpar. Fast särskilt lagligt är det väl inte... och jag skulle nog undvika att ha det som underlag till min skogsbruksplan.
/Niklas
 
Beroende på budget så finns det väl olika lösningar men ett bra sätt kan ju vara med att kontakta kommunen och då få en karta över fastigheten. Detta kan ju variera i pris men en pdf att börja skissa på borde inte kosta så många kronor. Sen kan man rita lite ytor med länsstyrelsens kartverktyg och skriva ut.
Detta är billigt och lagligt.

Sen får man nog börja välja vilken inriktning på om man vill köpa något, ladda ner konstiga program med test-licenser eller köra helt olagligt.
 
Senast ändrad:
Det går väl att köpa utdrag ut fastighetskartan online från lantmätaeriet? Fast jag vet inte vad man får göra med den... eller vad det kostar.
 
Tack för tipsen! Jag ska testa lite av det ni skrivit om. Förra gången jag gjorde det för hand köpte jag ett ortofoto från Lantmäteriet och ritade av på ljusbord. sedan ritade jag in beståndsgränser från mina fältskisser och mätte arealer med millimeterpapper.
Eftersom jag kollar en del på utbudet av kartor på nätet och läser en del bl a på detta forum tänkte jag att det borde gå att göra i datorn.
Lite fler frågor, om jag skannar av det ortofoto jag har antar jag att jag får en del skalfel. Kan jag stoppa in den nåt program och rikta upp den om jag kan koordinaterna för vissa punkter?
Något program där jag även kan rita på kartan och mäta arealer?
Det är mest det att jag är nyfiken på att lära mig lita om tekniken

Lars
 
Divagis kan du testa, det är ett gratis GIS-program, men ganska begränsat. Grass är också gratis, men betydligt knöligare att jobba med.

Att räta ut ortofoton brukar kallas rektifiera eller rectitfy, så du vet vad du ska söka på. Dyra gisprogram har detta inbygt, tror inte DIVA har det.. GIMP är nog det bästa gratisprogrammet för bildeditering.
 
Har för mig att min sambo brukar använda Qgis, som är gratis och vad jag förstått ett riktigt bra GIS-program. Men kanske något overkill om man bara ska göra sin egen skogsbruksplan. Men kartprogram är ju alltid kul att lära sig:)

Min erfarenhet säger att du inte behöver oroa dig för skalproblemen om du rör dig över korta avstånd. Och i en skogsbruksplan är noggranheten aldrig så bra att du kan lita på gränserna i alla fall. Vid åtgärder i skogen är det ändå viktigast att gränser osv är väl markerade. För problemet är ju att gps i skog aldrig är riktigt pålitligt...

Men jag tror allt detta är möjligt med Qgis (inkl att rita polygoner och mäta areal, det kommer automatiskt) och mycket till. Lycka till!
 
Vissa

kommuner har fastighetskartor på sin hemsida kanske räcker för ditt ändamål. Att scanna en ekonomisk karta är väl annars en enkel möjlighet.

Thure
 
QGIS funkar

Quantum GIS är ett Opensource GIS-verktyg som kan göra en hel del. Men om man inte använt GIS-verktyg innan tar det en hel del tid att få det att fungara (jag har testat länge som amatör). Det är kul och rekommenderas men om det skall vara till något där man har deadline och ekonomiska intressen kanske man skall använda något annat innan man kommit över användartröskeln.

Desktop GIS - Mapping the Planet with Open Source Tools av Gary E. Sherman kan rekommenderas för den som vill testa.

Det som jag tycker varit mest knöligt är alla projektionsproblem man får på halsen, och köper man data från Lantmäteriet så levereras den med en projektion som man kanske inte är nöjd med (läs: förstår inte hur man skall konvertera)


/Andreas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Johan123 Program för att visa höjdprofil/banprofil? Navigering 7
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
bosseiskogen Program för Lantmäteriets öppen data Navigering 0
Brune Program för BlueChart på minneskort? Navigering 6
heah Program för analys av GPX-filer Navigering 7
ajn Vilket system/program för att ta fram ledkarta? Navigering 7
Stående program Navigering 0
kenta2 PC program till sjökort Navigering 1
niking Program för RIK-kartor Navigering 2
benkeffs Tips på GPS program till windows mobile 6 Navigering 14
Jazzil Ett >> ENKELT << gps-program som visar longitud och latitud. Navigering 4
karl-petter Program för att samla in GPS spår på mobiler Navigering 0
Magster Program till windows mobile som kan läsa .jpg och .jgw Navigering 7
olakall Gps program till SE p1i Navigering 0
greenjuice GeoJournal - ett nytt geocaching-program till Mac Navigering 2
greenjuice Gratis hemmagjorda kartor men vilket typ av program? Navigering 8
jonasolof Program för att göra TYP-filer för kartor i img-format Navigering 0
Golfareninsweden USB GPS - Program för att läsa av data Navigering 9
greenjuice Mac-program som är lämpat för Geocaching Navigering 0
arnebo Uppdatering av kartor och GPS program Navigering 3
Garmin Vista Vart hittar man nytto program till Garmin IGUE 3600 Navigering 4
jmlove ForeTrex 101 vilka program? Navigering 3
grodanbolle Vad behöver man för program för att kolla på Rik filer Navigering 6
Jimmy_L NASA har ett grymt program. Navigering 14
Martin O Program till Palm Navigering 2
Matte14 Konvertera waypoints, vilket program? Navigering 6
DTM Flera program samtidigt i PPC vill inte funka Navigering 7
magnushansson Bra PDA + bra program VS. bra GPS (ex Garmin 60 cs) Navigering 26
JMERLIN Alternativt program för uppladdning av bluecharts? Navigering 1
bybben Program till laptop och GPS Navigering 7
magnuss GPS program till pocketPC Navigering 1
Bertil Sat tracking program Navigering 2
jonasolof program för att plocka upp skärmdumpar av karta Navigering 18
MickeD Program till EtreX Navigering 3
Peyron Med vilket program gör jag en mapsource karta? Navigering 3
SpaceAce- Program för GPS-tracks Navigering 8
os Nav program för Pocket Pc Navigering 1
SankaBoy Program till Palm Vx Navigering 1
SankaBoy Program till Palm Vx Navigering 0
j-norlin Program som omvandlar WGS84 till Rt90 for macintosh Navigering 0
lesko Gratis GPS-program Navigering 0
markus74 GPS Program samt Specifikationer Navigering 1
fjällöring GPS program Navigering 1
Pixelmeister Program till Palm som klarar X,Y koord.? Navigering 0
algir Program till PALM Vx Navigering 1
svartöra Program för beräkning av väglängd Navigering 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.