Problem stripbygge.

bogart; sa:
Mitt bygge är avsett att bli en Isfjord ( B. Thomasson modell ) med tiden, vad bygger ni /har byggt?

Leif...

Jag bygger en nykonstruerad kajak lämplig för multisport som har ritats av Hans Friedel.
http://kajakbygge.com
Dagboken är inte helt uppdaterad men i skrivande stund är slipningen klar och har börjat spackla igen större glipor.
 
Stripp byggen

Hej på er
Jag har nu i ett par års tid byggt kajaker,canadensare,dinge,jakt och fiske kanot.
För tillfället har vi en studiecirkel i gång
där byggs det 3 nomader,2 kavater 1 hajteck k2
en jakt o fiske kanot 1 guillmont ex single,
samt en amerikanare till rl. Vi kommer att starta
nästa cirkel i höst och intresset är stort redan
full bokade!!
/Mårten
 
Stipbygge

Det första jag byggde var en Little Auk. Nog kort att hålla till i msnickarboden med. Den andra var en Kings Crown modifiering och den tredje ritad med ett dataprogram som jag hittade på internet. Just nu har jag färdigställt en Blekingeeka i strip. Bild på den kommer att finnas på Björn Thomassons hemsida om några dagar då jag sjösatt den. Den byggdes i 6 mm granribb med formlimmade stävar och köl i ask. Timring i gran och sittbrädor i fura. Ekan målades för det blev mycket spackling med förtjockad epoxy för att få jämna ytor. Slipning 4 liter slipdam! ! !
 
Härdat och härdat

På grund av att mitt första bygge för några år sedan gav mig en epoxiallergi så var jag mycket noggrann med dels skyddsutrustning och dels härdningstider på mitt andra bygge förra året. (Härdning minst 1 vecka = mindre allergiframkallande slipdamm). Jag upptäckte då också att det var en otrolig skillnad på att slipa epoxi som härdat 2-3 dagar och över 2 veckor. Särskillt när det är under 20 grader i bygglokalen. Så mitt tips är att plannera större epoxiläggningar och efterföljande slipningar så att epoxin får härda ordentligt. Sedan gäller naturligtvis som andra redan sagt 40 eller 80-papper. 120 är bara för finlir och sista finish på ett stripbygge. Byt också papper ofta. Igensatt papper leder till varmare yta vilket gör även uthärdad epoxi en aning kletig. Kan också vara bra att så att säga flytta runt lite på skrovet och inte slipa samma fläck för länge av samma anledning. Finns ju oftast flera ställen som behöver lite extra bearbetning...

Mina byggen är för övrigt en Najad 2003 och en Njord 2006. Njord 2008 står i tur...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.