Problem Spö vs Rulle

Nu när jag äntligen köpt nytt spö & rulle skall det givetvis bli problem!!

Spöt är ett strömsländan SS #4-5
Rullen en Shimano Ultegra #5-6

Jag får inte fast rullen då antingen "Rullfoten" är för kort, eller gängan på rullfästet (Spöt) är för kort. Vad göra?? Inte roligt med nya grejer som ej går att använda :-(

Någon som har eller haft liknande problem?? HJÄLP!!

Mvh
Thomas

Troligen...

är det så, att du inte får in rullfoten, tillräckligt långt inunder främre fästet (inunder korkhandtaget).
Kolla att det inte sitter skräp (limrester) där inne, ta en stoppnål och karva lite där, så märker du om så är fallet.

Jag testade en gång en laxrulle med lina, till mitt Strömsländan 4/5, det passade.

En del rullfötter är ovanligt höga i lästen, om man kan uttrycka det så och kan då bli en knepigare historia (fram med en metallfil).:(

Mitt råd; ta med spö och rulle till en butik och testa med andra rullar, kan ju vara så att rullfästet är felaktigt.

/Björn

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Missförstånd!

Njae det är inte riktigt så jag menar.
"Rullfoten" går för långt in under handtaget, så att gängan för infästningen av undre "Rullfot" inte räcker till.. Rullfoten verkar för kort för detta rullfäste.

Hoppas att det är mer klart nu...!!

Mvh
Thomas G

Omvänd problematik

Ok, jag skulle i ditt ställe, ändock kolla med en annan rulle, för att utesluta ev felaktigt rullfäste.

Därefter om nu rullfästet är ok, skulle jag byta rullfot på rullen.
De sitter vanligtvis skruvade med två skruvar underifrån (ev från en större modell av samma rulle)

Får du inte tag i en passande fot, kan du tillverka ett själv, av en bit duralaluminium (inte så svårt).
Ha då en passande rulle till hands, som du kan mäta på.

I övrigt återstår väl bara att byta till passande rulle.
Detta är ett allmänt problem (dålig standardisering):(

Både spöt och rullen är annars kanonprodukter.

/Björn

Jag...

har inte så bra koll på Strömslände spön, men jag har för mig att de använder Pacific Bay rullfästen, och de brukar vara alldeles för stora i "Housing capsen"...men jag är som skrivet inte nån fena på Strömslände spön...jag kan ha fel, eller Graip?

/Anders B

Kanske förr i tiden...

vad vet jag.
Nu för tiden används inte Pacific Bayfästen i alla fall.
För dålig kvalitet enl producenten.

Ingen skillnad vad gäller rullslukande fästen, om man jämför Strömsländan och Loop i alla fall.

Snarare är min erfarenhet att båda dessa fabrikat har något trånga fästen, vilket är lätt att justera.

Det vet jag med bestämdhet, eftersom jag testat båda fabrikaten i alla prislägen.

Måndagsex förekommer nog vad gäller alla fabrikat, tyvärr.
Därför är det av vikt att kontrollera detta, innan man gör något annat.

Som jämförelse, vad gäller rullfötter, har jag tre rullar i min ägo.
En svensk, en engelsk och en japan.

Engelsmannen har tjockast fot och går in dåligt i fästena.

Svensken är som gjord för dessa fästen.

Japanen slinker in väl djupt, jag får använda hela gängan, när jag spänner fast rullfoten.

/Björn

[Ändrat av Graip 2002-04-22 kl 19:41]

Tejpa?

Hur funkar det om du lägger ett par varv tejp kring rullfotens fram och bakdel? Kan du inte bygga upp foten lite med tejp så att den inte går in så långt i handtaget? (Ok, kanske inte så kul på en ny rulle men det borde väl funka?)

Peppe

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips