Problem med vanlig bensin? Skadligt?

Heptan

Ren bensin brukra vara 100% n-heptan. Därav namnet "ren". Fungerar förträffligt i bensinkök, men är som sagt ganska dyr.

Alkylatbensin är en blanding av många olika kolväten, men avger betydlig mindre skadliga avgaser än bilbensin vid förbränning.

Peter

Innehåll i alkylatbensin

Hej,
jag blev också intresserad av vad alkylatbensin innehåller, så jag ställde en fråga till OK-Q8 AB
Teknisk Service & Utveckling. Så här svarade de:

/bengt

---
Alkylat är resultatet av en process i raffinaderiet som heter alkylering. Denna process innebär att omättade kolväten av typ propan och butan (kommer
ut som gas högst upp i fraktioneringstornet) slås samman till iso-heptan och iso-oktan båda med högt oktantal.

När vanlig bensin kan bestå av 100-tals olika kolväten så består alkylat "bara" av ett 10-tal. Merparten av de farliga ämnena är inte med i detta 10-tal ämnen. Problemet med alkylat är att det inte går att utvinna tillräckligt mycket av varan av det skälet att det är bara 1-10 % av råoljan (beroende på oljekälla) som innehåller propan och butan.

Dessutom är själva processen alkylering en dyr process och utan skattebefrielse så kommer man inte att få kunder att köra på produkten i någon större skala.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Tillgång!?

Mina erfarenheter från cykling i 14 europeiska länder är att det är problem att få tag i något annat än blyfri bensin. Det kanske inte är omöjligt men jag tröttnade efter ett tag på att allting kretsade kring att hitta bränsle (mitt liv blev som en madmax film:)), därefter tankade jag bara blyfritt.

Blyfritt är nog inte hälsosamt, som så mycket annat! (Jag har lagat ca 150 dygn på blyfri, och har fortfarande bara 11 tår). Om det är hälsan som oroar dig skulle jag faktiskt välja att köra med annat kök! Lycka till!

Andreas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips