Problem med tältet.

Hej

Har ett problem som jag hoppas att någon av er vet hur jag ska kunna lösa.

Fick ett nytt tält igår, ett Fjällräven Akka RS Light.

Slog upp det på trädgården för att se hur det såg ut och se att allt var helt. Och det var det i ett par timmar, tills en stor katt fäller ut klorna och klättrar upp till ventilen.

Så nu står jag med ett helt nytt tält, som har tolv små hål i ytterväven. Låter lite som en komedi.

Så någon som har något bra tips på hur man kan laga små stickhål på väven? Det har inte blivigt några revor utan bara små stickhål.

Enligt Fjällräven går det inte att tejpa på deras lightväv.

MVH Andreas

Små hål borde gå att täta med någon seam sealer, som Silnet som innehåller silikon eller Liquisole.

Raskesven

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag har faktiskt också lite småhål i mitt Kerontält. Blev lite snopen när jag upptäckte det men kom då ihåg att vår katt klättrat över tältet när jag och sonen tältade en natt hemma på gräsmattan...

Det borde kanske vara varningstext om detta fenomen i tältets referensmanual?

Har ännu inte lagat hålen, tror inte heller att läckaget är särkilt märkbart, men skulle också tro att Liquisole kan vara lösningen.

Se tiden an. Måske trænger der slet ikke vand ind i teltet. Vand har overfladespænding. Vent med at gøre noget overhovedet, til du har været ude at teste teltet. Det vand, du oftest har i teltet, er desuden kondensvand.

Gunnar

Verkligen tråkigt

Jag lagade min tältpåse med SeamGrip när jag hade rivit sönder den. Det håller riktigt bra. Tältduk kanske inte är exakt samma material, men det kom med mitt Mountain Hardware-tält och kan användas på tältet.

Enligt instruktionen ska man tejpa ena sidan och sedan ta en liten droppe lim över hålet på den andra sidan. Var noggrann så att limmet har torkat helt och hållet.

Laga innan du använder tältet så att inte hålen blir till revor. Du har ju fått "brottytor" som lätt skulle gå sönder.

Lycka till!

Mina hål har i alla fall inte orsakat revor, tack och lov, trots att jag inte åtgärdat dem på nåt år. Klorna är så vassa att de tränger in genom maskorna utan att kapa trådar. Sen är det kanske rip-stop material för all del.

Försäkring?

Har du kollat med försäkringsbolaget?
Det borde ju gå att få ersättning för skadorna.

Alternativt kolla vems katt det är och kräva ersättning av husse eller matte...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips