Problem med Omnifuel

Hej,

Nån som kan hjälpa mig med felsökningstips på Primus Omnifuel?

Symptom:

Flammande blå låga som är extremt känslig för tryckförändringar (när jag ska höja effekten så "blåser" den ut)

Jag har använt det några år och det har som regel gått bra. Men nu fick jag problem på sista vinterturen. Den ville inte fungera alls i -15 men får startat den nu i rumstemp. Pumproblem var det också som nån i en annan tråd, -åtgärdat med insmörjning av pumpläder. Men så återstår den instabila lågan. .

Nu har jag skruvat isär kök och pump två gånger och försökt göra rent och smörja in packningar osv. Bytte filter i pumpen, då blev det en aning bättre.

* 3/4 full flaska med gräsklipparbensin, alkylat-4 bensin heter det väl.
* 15-30 pumpningar
* LIte/mycket effekt på pumpreglaget.

Har försökt med olika kominationer av ovanstående men samma resultat...

Nån som har nåt tips på vad som kan vara galt? Skit i slangen? Jox i pumpen?
Fel bakom ratten?
 
Utsidans medlemmar är fantastiska

Tja, nu fungerar det Mycket bättre. På vaddå, 20 minuter efter att man ställt frågan så får man ett svar som är helt på spiken och har dessutom fått fixat problemet. Känns som nåt slags rekord en lördag då man egentligen skulle vara utomhus:) Tack för hjälpen!
 
hmm - du kanske fick paraffinutfällning i filtret vid stark kyla - bör inte ske med just bensin men kan hända med fotogen av lite mer tveksam sort.

om det fortsätter att krångla, prova ren heptan (kallad kemisk ren bensin i målarbutiken) vilket förmodligen är renare än gräsklipparbensin som består av flertal olika kolväten/fraktioner. Dock byt filtren om det är en tidigare paraffinutfällning du har råkat ut för.
 

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Ok. Ja, jag har ju kört/prövat med paraffin tidigare, kanske var det rester kvar i filtrena. Eller från oren bensin. Visste inte det var så känsligt för kyla. Vid -15 var det verkligen totalstopp, inomhus fick jag i alla fall liv i den, med symptomene beskrivna i trådstarten.

Får pröva med andra bränslen, heptan. Måste ju ha nåt man kan lita på när silvret kryper ned, det är ju trots allt då jag behöver den mest.

Filtrena såg egentligen fina ut vid inspektion men det var tydligen nåt vajsing där.
 
paraffinutfällning syns inte, blir bara stopp i filtren.

sådant kan hända även med traktorer/dieselfordon om de har sommardiesel/diesel från utlandet och det blir svinkallt.
 

avslutad210712

Gäst
Istället för att ta bort packningen kanske man kan byta ut den. Misstänker att det är den som följer med i repsatsen så tanken är nog att den skall vara kvar trots allt.
 
Om det redan finns ett filter vid insuget på flaskan (som på optimus-pumpen) så finns det ingen anledning att ha ytterligare filter i kedjan efter IMHO
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips