problem med kängor

Jag reagerar nog mest på uttrycket "inte helt ovanligt". Jag har under många fjällvandringar aldrig stött på folk i sandaler, och knappt någon i låga skor, heller. Det senare kan förstås delvis bero på att väldigt många sover i stugor där man förväntas byta skor. Det är då f ö minst sagt vanligt att man byter kläder från topp till tå, något knappast tältvandrare kan kosta på sig. Och en tältvandrare ska naturligtvis klara sig med ett enda par skor.

Frågan är vad man ska råda den som planerar en tredagarstur och inte har någon fjällvana. Det första man ska informera om är kanske att fjäll kan betyda mycket. Mellan Sylarna och Helags kan man förmodligen gå i tofflor. På min egna turer har jag gått partier där man varit beroende av fotfäste i små skrevor av hällar - då vill det till att skorna sitter stadigt på. Man kan hamna i mycket sank mark och på branta snöfält. Visste vi den planerade turen vore det lättare att råda. Gäller det låga skor kan jag intyga att jag provat Icebug i hyfsat ojämn terräng (skog dock) och på en längre testpromenad med lätt packning. De är väldigt sköna att gå i och bör tåla de snedbelastningar som man kan råka ut för i brant och lös terräng.

Undras varför jag har så svårt för att få skavsår - jag har två gånger köpt skor under pågående tur, utan problem. Kan det beror på att jag inte använder tjocka strumpor eller dubbla par?

...Lundhags Alaska med raggsockor på fötterna....

Jag vet inte om man ska påstå att det bli för varmt, däremot blir det svettigt och fuktigt så man behöva byta strumpor och sockor regelbundet (flera gånger om dagen) för att fötterna skall må bra. Och lägerskor (sandaler etc) blir nästan ett måste.
...

Verkligen? Förstår att du blev lättpackare om du svettas så om fötterna - måste vara jobbigt att släpa med sig så mycket strumpor;)

Jag använder i princip bara lundhagare nuförtiden sommar som vinter. Sommartid med 1 par tunna syntetstrumpor och 1 par ylleraggsockor. Är det så pass varma dagar att det blir svettigt i kängorna så avhjälps det snabbt vid nästa rast - av med kängor, ur med inläggsula och på en kvart så har strumpor och innersula torkat...

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips