Problem med fukt ovanpå sovsäcken

Jag har letat runt på forumet för att finan fler ledtrådar på mitt problem men utan resultat, därför startar jag nu en ny tråd.

Mitt problem gäller fukt på ovansidan av sovsäcken (bröstet/magen) vintertid. Jag har en dunsovsäck (Marmot w's Teton komfort -18'c), samt har drabbats av detta problem i både tält och under bar himmel, från 0 till ca -20. Denna fukt fryser oftast till is en bit in i dunet på morgonen vilket gör den svår att vädra ut samt borsta bort till nästa natt.

Jag antar att fukten beror på antingen kondens från min kroppsvärme som transporteras ut genom sovsäcken och sedan fastnar på det svala yttertyget.
Eller att den beror på utandningsluften som är varmare än ytterluften och att det på så vis bildas fukt ovanpå sovsäcken (jag är noga med att inte andas inuti säcken).

Några tips/idéer?
 
Fuktspärr...kanske överdrag....

Hejsan,

Låter som ett gammalt "härligt" vinterproblem. Eftersom det inträffat både i tält och under bar himmel och som jag förstår det för det mesta på samma plats, skulle jag gissa att det till största delen beror på att svett kondenserar på vägen ut genom sovsäcken. Den enda möjliga lösningen på detta problem är att sova med en fuktspärrpåse (kallas för Vapor Barrier Liner av många tillverkare) inne i sovsäcken. Detta är en mycket vanlig lösning på det problemet i polarexpeditionssammanhang.

Ett komplement till en fuktspärr skulle även kunna vara ett överdrag för sovsäcken som skyddar den mot fukt som kommer utifrån. Om detta skulle förbättra situationen beror till stor del på vilket yttertyg du har på din sovsäck.

/ Stefan
 
Jag har polyester som yttertyg på sovsäcken.
Ang fuktspärr inuti sovsäcken har jag förstått från dem som testat att det blir fruktansvärt fuktigt i själva påsen, dvs understället i sin tur blir blött. Detta känns inte heller som ett alternativ då det i sin tur behöver torka tills du sätter på dig det igen. Dessutom anser jag att problemet bör gå att undvika så länge det inte är så kallt ute, dvs en temperatur på mellan 0 och - 15/20 grader.
 
Har du tur och det inte är för kallt kan du flytta kondensationspunkten för vattenångan från sovsäckens ytterlager med ett sovsäcksöverdrag - iaf kanske till yttertuget eller t.o.m överdraget.

.
 
Jag har funderat på den möjligheten med. Dock undrar jag när det blir "för kallt" samt om fukten kan bero på sovsäcken, dvs att den är lite lite för varm för mig och att jag därför svettas mer?
Samt om det som jag skrev i första inlägget; eventuellt kan bero på att utandningsluften kommer för nära yttertyget?
 
Fundering

...
Eller att den beror på utandningsluften som är varmare än ytterluften och att det på så vis bildas fukt ovanpå sovsäcken (jag är noga med att inte andas inuti säcken).

Några tips/idéer?

Betänk följande.
Temperaturen någon cm utanför sovsäcken eller kanske rent av på yttertyget är ett antal minus grader.
Temperaturen på sovsäckens insida, om den ligger an mot huden/tröja/underkläder, är ett antal plusgrader.
Det innebär att någonstans mellan yttertyget och innertyget så kommer en 0-graders zon att finnas. Det i kombination med fukt från din kropp, utandningsfukt osv, ger upphov till detta trista fenomen.
Dessutom avdunstar/svettas kroppen någon/några deciliter vätska per dygn, vilket också innebär att detta överflöd skall ta vägen någonstans.

Jag brukar ha ett tunt överdrag på min sovsäck, när jag sover under de förhållandena. Dessutom får jag ju upp värmen med några plus grader, samt slipper fukt-problemet i/på säcken. Jag rekommenderar INTE någon fuktspärrs-påse INNE i säcken, om du nu inte gillar plastpåse på kroppen känslan förstås. ;-)
Mitt recept på lycka och framgång heter överdrag UTANFÖR säcken.

mvh
Anders
 
Jag har letat runt på forumet för att finan fler ledtrådar på mitt problem men utan resultat, därför startar jag nu en ny tråd.

Mitt problem gäller fukt på ovansidan av sovsäcken (bröstet/magen) vintertid. Jag har en dunsovsäck (Marmot w's Teton komfort -18'c), samt har drabbats av detta problem i både tält och under bar himmel, från 0 till ca -20. Denna fukt fryser oftast till is en bit in i dunet på morgonen vilket gör den svår att vädra ut samt borsta bort till nästa natt.

Jag antar att fukten beror på antingen kondens från min kroppsvärme som transporteras ut genom sovsäcken och sedan fastnar på det svala yttertyget.
Eller att den beror på utandningsluften som är varmare än ytterluften och att det på så vis bildas fukt ovanpå sovsäcken (jag är noga med att inte andas inuti säcken).

Några tips/idéer?

Det är med all säkerhet från utandningsluften. Torka av tyget direkt när du vaknar, det lilla som finns bland dunet ligger utanpå fibrerna och gör ingen skada, men vädra iaf.
 
Jag brukar ha en mössa eller balaklava som jag drar ner överansiktet och på så sätt låter mycket av fukten fastna i den.

Jag har hört av en kompis att man kan sova med ansiktet i armhålan på sin vattentäta skaljacka och leda bort fukten i ärmen, som en liten snabel. Detta är inget jag testat själv men det låter som det skulle funka alldeles utmärkt, kanske bäst om man vänder ut och in på jackan först.

En liten "haklapp" av plastpåse kanske oxå skulle kunna vara något, lite beroende på hur mycket du rör dig.
 
Fyndiga svar!
Om problemet ligger i utandningsluften så är det inte att den åker "in i sovsäcken" utan att den isf lägger sig ovanpå, något jag heller inte riktigt kan förstå eftersom jag oftast ligger på rygg med huvudet rakt upp mot himlen. Kanske då att min huva fungerar som en slags strut och trycker luften fram mot bröstet. Att sova med någonting framför munnen som som t.ex. en balaklava känns helt otänkbart eftersom risken finns att detta kyls ned i och med att det blir fuktigt. Eventuellt skulle jag kunna prova med en sådan mask som används vid längdskidåkning eller springturer på vintern, dvs en värmeväxlare med liggunderlag över näsan och munnen samt ett filter vari utandningsluften värms upp, ngn som testat detta?
 
Jag har inte upplevt nått överdrivet problem med fukt i vintersovsäck, även om den blir lite mindre fluffig efter ett par nätter och att den ser ut som en begagnad kondom när man drar ut den ur påsen på kvällen, men det skyndas på av varm vattenflaska i säcken innan man kryper ner i den!
Jag skulle inte vilja ha en sovsäck med membran då det känns som det bara hindrar fukt att komma ut och det kommer bli mer is i säcken..
Sova med fuktspärr har jag inte testat och jag är inte så sugen, genom 8 kalla vinternätter i rad funkade min säck tillfredställande och det är gott nog för mig! Man får se till att vädra säcken ordentligt på morgonen..

Och sen, att ta av ett blött/fuktigt underställ på morgonen efter att man har sovit med fuktspärr?
Jag tror inte det är en bra idé, för dom torkar inte, dom fryser.. Om man nu inte gör upp lägereld för att torka kläder osv..

Jag tror inte överdrivet litet hål i huvan hjälper med värmen i säcken överdrivet mycket just pga risken för fukt i säcken särskillt när man rör sig..
jag brukar nöja med med så litet att jag precis får igenom handen utan problem. :)

Sen det stående tipset, dra ett par tjocka sockar över vattenflaskan fylld med kokhett vatten, då är den lagom varm att inte bränna sig på, när den börjar kännas kall så drar man av ena socken och vipps så känns den varm igen, och samma igen om man känner sig frusen senare. :)
 
Jag brukar bara lägga jackan på sovsäcken när det är såna temperaturer. Känns fånigt att betala 1000:- extra för en lätt sovsäck och sedan ta med sig ett överdrag som väger samma hekton man just köpt bort.

Om man nu ska ha ett överdrag, Haglöfs hade förut ett överdrag med undersida i tältduk och översida i bomull. Det ventilerar bra och skyddar mor glödsprätt när man sover i vindskydd. Måste finnas nån som fortfarande gör såna.

Min erfarenhet av sovsäckar med membran är att det funkar bra på tunna säckar, typ - 5, men sämre på vintersovsäckar där kondensen gärna fastnar.

Att flåsa i jackärmen verkar dumt. Volymen skulle motsvara en snorkel på flera meters längd, koldioxid nästa.
 
Tyvärr gav det svaret inte så mycket Ileberg då jag inte upplever fukt i säcken utan snarare utanpå säcken på ett vist parti samt någon cm ned i dunet.
Dock försvinner inte denna fukt med vädring en vinterdag då den oftast fryser till is precis under yttertyget istället för ovanpå. Dvs den går inte att sopa av som en tunn hinna.

Vattenflaskan är ett bra tips om man fryser, men tror tyvärr den hjälper föga mot mitt fuktproblem. Eventuellt skulle jag prova att lägga vattenflaskan där på kvällen någon timme innan jag går och lägger mig för att ev torka ut det fuktiga och samtidigt ha ngt som suger åt sig fukt ovanpå säcken så att fukten förflyttas upp till det lagret istället.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
holetaker Sova på rygg-problem Bo och sova 18
Still Alive Problem med Hilleberg Unna Bo och sova 4
aksello Äldre Hilleberg, lite problem Bo och sova 5
camoscio praktiska problem, Laser Comp Bo och sova 4
Still Alive Problem med Southern Cross Bo och sova 1
AnteÅ Problem med Downmat 7 Bo och sova 3
Dannepihls Ensam fjällvandrare problem med tältval Bo och sova 41
bollstuds Vålå Dome II, Problem med uppsättning Fjällräven kupoltält Bo och sova 12
kaah Stora problem med kondens Bo och sova 13
danielpihlgren Problem med Genius 23? Bo och sova 6
Bearpaw Problem med sovsäck! Bo och sova 7
Larrys Problem med Bergans Kompakt? Bo och sova 0
Ont Problem med tältet. Bo och sova 6
Näbb Lutande vägg i Nammatj 3 - ett problem? Bo och sova 9
Markus_ Problem med auto-liggunderlag Bo och sova 16
nibor Compass Tarfala botten problem Bo och sova 0
Hileberg Namataj 3GT och stång problem ! Bo och sova 1
Martin på Elsa H Tål inte Hilleberg fukt? Bo och sova 17
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
Coachmike Några viktiga frågor om dunsovsäckar! Bo och sova 6
IslandTraveller Fukt på liggunderlaget Bo och sova 3
lottizen Torrt och varmt tält? - Hur slippa fukt o kyla? Bo och sova 64
Ylvan Matlagning och fukt... Bo och sova 5
erik_vandrare hur vädra ut eventuell fukt i thermarest? Bo och sova 9
ÄventyrsUffe Fukt i dunsovsäcken, vad göra??? Bo och sova 6
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.