Problem m kedja och kransar

I ett försök att köra lite mer grus har jag hos er inhandlat crossdäck och lillklinga med 39T som jag monterat på en Nisihiki utrustad med Shimano 600 (gammal 6-delad). Dessvärre bytte jag även den slitna UG-kedjan till en ny Powerchain PC-48. Den kuggar över på de mindre kransarna. Finns det lämpligare kedja? Kan det vara så att kransarna är för slitna? Det fungerade utan problem med en gamla kedjan. Jag bytte den bara för att inte slita ner kransarna.

Finn det hopp med en annan kedja?
Om kransarna måste bytas, är det möjligt att göra det till en 6 delad?

MVH

Anders Bohman
 
Hej!

Du kan nog glömma att köra med att det kommer att funka med en ny kedja på den gamla kransen. Du har nog helt enkelt kört för länge på den gamla kedjan för att det ska gå att byta till en ny. Därför är det ju bättre ekonomi att köra på den gamla kedjan så länge det går.
Ja jag tror att det går att fixa till din 6-delade kasset. Men inte hos vilken reparatör som helst. En kompis behövde byta sin 7-delade kasset på en racer, han hade gängat fäste. Det var värre att fixa fram men däremot så kunde reparatören fixa dit en gammal XT- body.
Så det löste sig alltså men då hos en cykelreparatör som har hållit på med cyklar i massor av år.

Lycka till

Mvh Bikerrog
 
Är det kedjelås på den nya kedjan eller är den helt nitad? Har råkat ut för problem med att kedjan kuggat över på helt ny krans å kedja pga felmonterat/defekt kedjelås. Skaffade ett nytt kedjelås å monterade åt andra hållet å så slutade det att kugga över.

Ska nog inte vara några större problem att få tag på en 6 delad krans om du vill byta. Skaffade själv en 5-delad till en 25+ årig racer tidigare i år från Europeiska cykel importen i Stockholm http://www.europeiskacykel.com/start.htm

Lycka till

/Ola
 
Hej

Jag hade samma problem naer jag bytte kedja. Paa min cykel aer kransarna vaeldigt slitna och det kan aeven vara problemet paa din cykel. Jag "loeste" det genom att sitta ungefaer tvaa timmar med en rundfil och filade till kransarna saa nu fungerar det ganska bra. Har cyklat ca 100 mil sedan jag filade om kransarna och hoppas att det ska haalla 100 mil till innan jag koeper ny kedja och kransar.
Antagligen aer det baettre ur din synvinkel att koepa nya kransar direkt...

/Stellan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.