Problem i Linux!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hallå!

Jag blev glatt överaskad då jag såg att det skulle ligga intressanta filmer på utsidan.
Tyvärr har en teknik valts som gör att jag, för att kunna se filmerna, antingen måste betala 4000+ kronor i licensavgifter eller installera tjuvkopierad programvara (vilket är ett lagbrott och sånt håller jag inte på med). Jag tycker att det är beklagligt att Utsidan sätter sådana krav på sina gäster, det gör att jag känner mig icke välkommen.

Det finns några alternativ till lösnings som jag ser det.

*Byt format till RealMedia eller Quicktime som är multiplattforms format (eg. finns inte bara för Windows eller Machintosh).

*Byt format till något mer standardiserat format t.ex MPEG

*Sedan antar jag att filmerna är i .wmv format, de filmerna går att se på många plattformar. Men det kräver att man har tillgång till filmen. Det man kan göra är att lägga filmen så den går att ladda ner.

MVH
Nils-Erik Svangård
 
Re: mmm

FJS90/91; sa:
Det funkar lite dåligt på Novellservern här oxå...

VEM BRYR SIG?

Uhm, va?

Nej, det stämmer inte att alla system som inte har "Microsoft®" i namnet uteslutande används som servrar. Hade du sagt samma sak för, säg, 10 år sen hade jag hållit med i större grad (om än inte helt), men idag är det rejält förlegat att påstå något sådant. Solaris används i stor utsträckning av folk vid arbetsstationer på arbetsplatser av olika de slag, och Linux har en växande skara av hemanvändare. De bryr sig.

Trist att det här synsättet fortfarande existerar bland Utsidan-medlemmar...
 
Re: Re: mmm

ayn; sa:
Uhm, va?

Nej, det stämmer inte att alla system som inte har "Microsoft®" i namnet uteslutande används som servrar. Hade du sagt samma sak för, säg, 10 år sen hade jag hållit med i större grad (om än inte helt), men idag är det rejält förlegat att påstå något sådant. Solaris används i stor utsträckning av folk vid arbetsstationer på arbetsplatser av olika de slag, och Linux har en växande skara av hemanvändare. De bryr sig.

Trist att det här synsättet fortfarande existerar bland Utsidan-medlemmar...

För det första så hade du nog inte sagt så mykke i debatten för 10år sedan.. eller hur?

Om vi bortser från funktion så är det en försvinnande lite del av pcanvändarna på klientnivå som använder sig av något annat än Microsofts produkter, det är så få att man får säga att de är försumbara.. Det finns och kommer alltid att finns folk som måste vara annerlunda och hävda sig för att dom har dåligt självförtroende och därigenom måste få utropa.. Jg är för tuff för windows, jag är snobb och använder linux..


TRAMS!!
 
Re: Re: Re: mmm

FJS90/91; sa:
Om vi bortser från funktion så är det en försvinnande lite del av pcanvändarna på klientnivå som använder sig av något annat än Microsofts produkter, det är så få att man får säga att de är försumbara.. Det finns och kommer alltid att finns folk som måste vara annerlunda och hävda sig för att dom har dåligt självförtroende och därigenom måste få utropa.. Jg är för tuff för windows, jag är snobb och använder linux..

Det är EXAKT den där inställningen som gjort att de flesta "friluftsbutiker" numera har mer Nike-grejer än vettiga grejer: De bryr sig bara om den stora majoriteten och skiter helt i minoriteterna. Skolungar som lyckas tjata på sina föräldrar att köpa nya Nike-dojor är mer vinstbringande än kräsna friluftare som letar efter det mest prisvärda.
 
Re: Re: Re: Re: mmm

nermander; sa:
Det är EXAKT den där inställningen som gjort att de flesta "friluftsbutiker" numera har mer Nike-grejer än vettiga grejer: De bryr sig bara om den stora majoriteten och skiter helt i minoriteterna. Skolungar som lyckas tjata på sina föräldrar att köpa nya Nike-dojor är mer vinstbringande än kräsna friluftare som letar efter det mest prisvärda.

Jag är enligt egen utsago en stor förespråkare av konsumentansvar, när det gäller datorer(mitt yrke) så tycker jag att det är så tråååkigt och ointressant att föra en kamp för det intresserar mig inte.. Jag kan å andra sidan kämpa hårt när det gäller andra grejer som mina friluftsgrejer eller min antinorge kampanj..

När det kommer till datorer och dess operativsystem så är det en jävla massa snobberi, 99% av alla användarna har ingen glädje av ett mer komplicerat os, det är för krångligt som det är.. Systemen måste bli ännu lättare och mer standardiserade, mao gå så långt ifrån linux mfl så möjligt..

Så i min värld så e det en jäkla skillnad på ett flugfiskespö och en sketen dator... Jag lipar inte heller om det är svårt att hitta den produkten jag vill ha(känner inte ett tvång att springa på köpcentrana i stan ändå).
 

clindh

Forumvärd
En diskussion om vilket videoformat som passar bäst är relevant i detta forum, men nu har ni spårat ur så jag stänger diskussionen.

Fn gäller MWV, men vi kommer kika på alternativ när tid finnes.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...