Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Under dagen har det inte gått att boka någon biljett till/från fjällorterna i Norrbotten, i mitt fall Ritsem. Det verkar som om SJ tappat kontakten med Länstrafikens tidtabeller. Jag har ringt SJ som bekräftar felet och lovar att jobba på det.
Nu ser jag att SJ fått kontakt med busstidtabellerna i Norrbotten! Notera att medlemskap i STF ger lite rabatt på tågbiljetten. Man går in från STF:s hemsida enligt nedan
Det har varit problem hela våren med att boka och planera sin fjällresa. Både SJ och Länstrafiken BD har bytt system med följd att de inte kunnat kommunicera med varandra, dessutom kommer Trafikverket att byta räls mellan Bastuträsk-Boden (16mil spår) i sommar vilket fått SJ att planera om eller inte lägga ut tåg till bokning (och Länstrafiken som försöker anpassa sina tider till SJ's tåg har inte haft det lätt har jag förstått när jag samtalat med deras trafikplanerare).
När man sökt tågtider till övre Norrland har man dessutom ibland fått förslag på nattåg till Östersund och Länsbuss vidare norrut, självklart utan anslutning till fjälllinjerna.
För mig som bor i Göteborg brukar jag ha två nattåg till övre Norrland att välja på, ett direkt och ett med byte i Stockholm. Direkttåget avgår senare på dagen och ansluter till fm bussen mot ex Ritsem. I år verkar SJ ställt in den avgången varför jag bara har ett tåg att välja med byte i Stockholm med all den osäkerhet det innebär (förseningar på sträckan Göteborg-Stockholm är tyvärr vardagsmat).
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...