Problem att klistra in text från Word odyl

(...) Grejen är att jag inte vet så mycket om det där med formatering, eftersom jag är van att det mesta sköter sig självt. Jag fick alltså flera tips som jag inte begrep. (...)
Det är just allt detta som "sköter sig själv" men inte syns för den skrivande, som brukar ställa till det. Och alla behöver ju inte vara intresserade av att lära sig detta. De enklaste knepen att slippa i praktiken allt trassel är i så fall just de två jag tipsat om ovan:
  1. aktivera visning av typografiska tecken (knappen ser oftast ut såhär:
    1697292706583.png
    ),
  2. klistra in, markera allt, och "avformatera" texten direkt på Utsidan (den här knappen i rullgardinsmenyn längst till höger:
    1697292732220.png
    ). Detta tar inte bort ursprungstextens rad- eller styckebrytning, ej heller "tomma" rader - bara sådant som fetstil, kursiv etc.
Vid totalt ointresse för nr 1 funkar det med endast nr 2, men då får man återställa sina ev. fetmarkeringar etc.
(...) Jag fick också förslaget att skriva in inläggen utan styckeindelning, vilket är ungefär lika meningsfullt som att lägga in alla punkter, stora bokstäver och komman i efterhand.
Ska verkligen inte behövas! Se ovan :)
 
Det enklaste är väl att använda ett textprogram, som tidigare föreslagits. Eventuall formatering, som kursiv och fet stil, får du göra här. Notepad och andra rena textprogram har inte sånt, bara radbrytningar. Därför är du säker på att få "ren" text.
 

clindh

Forumvärd
Jag kör också Mac, så jag skall testa med TextEdit senare och se om jag kan återskapa problemet och om det finns ngt sätt att kopiera över text så det blir bättre.

Jag har sett det finns en funktion för att spara utkast i den nya editorn, har inte prövat själv - kanske ett alternativ om man vill undvika att tappa bort något längre man skriver på. Någon som provat?
 

Bilagor

  • EBB5E171-4F9B-4F87-9243-E88C8A8F7CA1.jpeg
    EBB5E171-4F9B-4F87-9243-E88C8A8F7CA1.jpeg
    69.3 KB · Visningar: 107
(...) Jag har sett det finns en funktion för att spara utkast i den nya editorn, har inte prövat själv - kanske ett alternativ om man vill undvika att tappa bort något längre man skriver på. Någon som provat?
Det är en "toggle"-funktion, som sparar (alt. raderar) det man skrivit men ej skickat, även om man temporärt lämnar sidan man skriver på. Texten är alltså sparad alt. raderad, när man återvänt. Jag har den själv inställd på "spara" - bra om man t ex vill söka runt efter någon länk/hänvisning/tidigare inlägg medan man skriver, men glömt att göra det i eget fönster. Men jag minns inte om den var förinställd så, eller om jag själv aktivt gjort det.

Har man denna funktion på, behöver man alltså inte göra något aktivt för att säkra sin text: man blir inte av det man redan skrivit, om man byter sida, lämnar Utsidan, blir utan internet etc - texten är kvar när man kommer tillbaka.
 
Jag kör också Mac, så jag skall testa med TextEdit senare och se om jag kan återskapa problemet och om det finns ngt sätt att kopiera över text så det blir bättre.

Jag har sett det finns en funktion för att spara utkast i den nya editorn, har inte prövat själv - kanske ett alternativ om man vill undvika att tappa bort något längre man skriver på. Någon som provat?

Jag har provat "Spara utksast" - en diskettikon i övre höfra hörnet av textbehadlingsrutan och den funkar som förväntat på win-dator med firefox. Både att svara på tidigare inlägg och vid start av ny tråd.
Bra funktion om man vill kolla upp nåpgt eller blir avbruten i skrivandet. Mina prov ses i testforumet.
Tack clindh för en bra funktion.

/Patrik, som itne ser behov av att skriva text i annat än utsidans egen textbehnadlare, men skriver bara forumsvar och inte blog eller annat
 

clindh

Forumvärd
Tack clindh för en bra funktion.
Tacka inte mig, tacka Xenforo - forumet är en fristående programvara som vi kopplat in. Både för- och nackdelar med det; många nya funktioner och löpande uppdateringar men jag kan å andra sidan inte själv ge mig på att fixa sånt som inte funkar, eller lägga till funktioner
 
. Grejen är att jag inte vet så mycket om det där med formatering, eftersom jag är van att det mesta sköter sig självt. Jag fick alltså flera tips som jag inte begrep. Jag fick också förslaget att skriva in inläggen utan styckeindelning, vilket är ungefär lika meningsfullt som att lägga in alla punkter, stora bokstäver och komman i efterhand.

Jag vet inte var du fick det förslaget, men den som gav det kanske menade hårda radbrytningar? Såna ställer till det.

Hårda radbrytning är
när man gör en radbryt-
ning (ENTER) i slutet av
varje rad för att anpassa
texten efter det utrymme
man råkar skriva i. Och
sen ser det för jäkligt ut
och blir jobbigt att läsa
när det publiceras på
nätet. Antingen blir det
för korta rader som här,
eller också bryts de ytter-
ligare om utrymmet inte
räcker till och det blir en
mix av korta och längre
rader

Stycken (två radbrydningar) brukar det inte vara några problem med.
 
Jag vet inte var du fick det förslaget, men den som gav det kanske menade hårda radbrytningar? Såna ställer till det.
(...)
Stycken (två radbrydningar) brukar det inte vara några problem med.
Visst var det ett dåligt råd, men det verkar också råda förvirring om vad saker och ting kallas, säkert beroende på att de kallas olika i olika program. Jag misstänker t ex att du med "hård radbrytning" menar styckebrytning:
1697878993758.png
(enter),
...till skillnad från radbrytning:
1697881201500.png
(shift+enter).

Vilket man använt kan ha konsekvenser när man kopierar texten. Använder man styckebrytning i stället för radbrytning, kan man plötsligt få jätteavstånd mellan raderna vid inklipp; man har (omedvetet) skrivit i en formatmall utan förinställda styckeavstånd, som plötsligt blir jättelika i ett annat program.
Eller så känner att man behöver lägga in en tom rad - men använder styckebrytning. Då får man jätteavstånd, om det "mottagande" programmet har förinställda extra styckeavstånd.
Ett vanligt fenomen när man mailar och texten returneras i ett format som haft förinställda extra styckeavstånd.

Se inlägg #5 för ett omvänt exempel; där skriver jag i ett format som har just förinställda extra styckeavstånd, vilket jag själv bestämt genom att definiera, och konsekvent använda, en formatmall. Därför hittar man inga
1697878993758.png
för "tomma" mellanrader - de är redan inlagda i mallen. Klipper jag in denna text i ett enklare program, försvinner kanske de extra avstånden och texten blir till en svårläslig massa.

Plus det du visar: att man omedvetet får med sig automatiska radbrytningar, onödiga manuella rad- eller styckebrytningar för att de råkade passa just där man skrev, etc.

Det finns som sagt två sätt att bli herre över allt detta, jfr inlägg #13:
  1. slå på visning av typografiska tecken medan man skriver,
  2. "avformatera" texten efter inklipp.
 
Senast ändrad:
SHIFT+ENTER känner jag inte till. Är på Windows.

Med hårda radbrything menade jag det jag försökte demonstrera. Att man gör en fysisk radbrydning inom ett stycke där men tycker raden bör sluta istället för att låta texten flöda, använda Word Wrap (vet inte vad det heter på svenska).

Kontrollkaraktärerna är olika på olika operativsystem, men effekten är ju densamma.

Göra en blankrad, som vi gör när vi skriver här för att skapa stycken är alltså OK, men inte att bryta raden inom ett stycke.

Var det klarare? :)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.