Pro Bever, m/10 ggr starkare GoreTex - bra kängor?

XXL (stor butik i Oslo) säljer just nu den halvhöga jakt och fjällkängan Pro Bever för 1.699,- mot normalt 2.699,- (Spec. erbjudande i bara 2 dagar).

Enligt annonnsen har den ett nytt GoreTex-membran som är 10 gånger mera slitstarkt än andra.

Någon som känner till kängan, som kan säga om jag skall våga köpa skorna, eller bör jag hålla mig till samma märke som jag haft sista fem åren, (LaSportiva Tibet) och som jag är jävligt nöjd med?

(Nya kängor måste jag oavsett ha inom 3 veckor).

Men GoreTex 10 ggr starkare än normalt, hörs frestande ut, också 1.000,- nedsatt pris då.

De kanske menar att membranet hänger löst som en socka istället för att vara fäst vid lädret? Det borde iofs leda till mer friktion, men mindre spänningar som sliter i membranet.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Alfa

Bever Pro tillverkas ju av Alfa http://www.alfasko.no . Alfa verkar bara (eller framförallt) säljas i Norge. Just Bever Pro ha fått bra rescensioner i tidningar(sök efter Alfa Bever Pro på nätet). Personligen gillar jag inte höga (i detta fall halvhöga) kängor med foder. Behöver man höga kängor så kommer man också att trampa ner sig (annars måste man hålla sig på leder eller gå mycket försiktigt). Då är det bättre med ofodrade höga kängor eller gummistövlar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips