Prisskillnader Norge-Sverige

Hej!
Håller på köper på mig massa utrustning nu och sitter och jämför priser ganska mycket.

Det som är bra för mig är ju att allt verkar ju billigare i Norge än i Sverige. (Bor i Norge)
Men hur kan samma sida skilja så mycket i pris på en produkt?

http://www.outnorth.no/no-helsport/svadalen-lt-dunsovepose.php

http://www.outnorth.se/helsport/svadalen-lt-vanster-deep-red.php

Ett annat exempel så var jag och köpte Primus eta solo idag på xxl.no
Gav 429nok för det.
Billigaste jag hittade i Sverige var 700sek.

Är det nått som är lönande och köpa i Sverige?

Mvh Sven
 
Nja, vi i Sverige beställer väl våra grejor från Tyskland, England eller USA ;-). Särskilt england brukar vara riktigt billigt, dessutom slipper man tull inom EU.

Allvarligt talat, det kan vara eftersläpning på växelkursen som gör en del skillnad.

Plus att konkurrensen i Sverige varit ganska låg. Plus att Svenska generalagenter verkar ta ut ett saftigt påslag. Ett par Meindl Island kostar ca 1000:- mer i Sverige än i Tyskland.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Nja, vi i Sverige beställer väl våra grejor från Tyskland, England eller USA ;-). Särskilt england brukar vara riktigt billigt, dessutom slipper man tull inom EU.

Allvarligt talat, det kan vara eftersläpning på växelkursen som gör en del skillnad.

Plus att konkurrensen i Sverige varit ganska låg. Plus att Svenska generalagenter verkar ta ut ett saftigt påslag. Ett par Meindl Island kostar ca 1000:- mer i Sverige än i Tyskland.

Det tråkiga för mig är ju då att jag har tull på allt över 500spänn.. men jag kan ju skicka prylarna till
Sverige men man vill ju ha dom så fort som möjligt. :)

Växelkursen skiljer i dagsläget 11kr på en hundralapp så så det kan vi ju glömma.
Måsta vara generalagenterna som vill tjäna så mycket pengar som möjligt..
Tråkigt för dom för det slutar ju med att det mesta beställs på nätet ist.
 
Jag måste instämma med TS observationer, att konkurrensen uppenbarligen fungerar ganska dåligt i Sverige på många varor, ex friluftsutrustning, kläder etc. Jag reser mycket i mitt arbete (inte minst till USA) vilket gör att man kan jämföra priserna för samma produkter på olika marknader. Prisskillnaderna är oftast dramatiska och speciellt märkligt blir det när svenska fabrikat och produkter är så mycket billigare utomlands. Nu har ju Sverige ganska hög moms jämfört med många andra länder och kanske just nu en relativt fördelaktig kronkurs (vilket borde göra importerade produkter billigare), men det ger inte hela sanningen. Uppenbarligen är konkurrensen inom friluftsbranschen inte den bästa, men tyvärr verkar det också finnas en tendens att vi i Sverige är beredda att betala mer för varumärken än vad andra marknader är? Varför betalar vi annars 900kr för samma jeans som amerikanen betalar 220kr för, eller dubbla (eller mer) priset för tält, sovsäckar, liggunderlag, ryggsäckar etc?
På en del andra produkter, ex hemelekronik, verkar konkurrensen fungera bättre och prisskillnaderna är inte lika uppenbara.
 
Nja, vi i Sverige beställer väl våra grejor från Tyskland, England eller USA ;-). Särskilt england brukar vara riktigt billigt, dessutom slipper man tull inom EU.

Allvarligt talat, det kan vara eftersläpning på växelkursen som gör en del skillnad.

Plus att konkurrensen i Sverige varit ganska låg. Plus att Svenska generalagenter verkar ta ut ett saftigt påslag. Ett par Meindl Island kostar ca 1000:- mer i Sverige än i Tyskland.

Jag hade hört att det är väldigt krångligt att handla från Norge, eftersom de inte är med i EU, men jag köpte faktiskt ett tält från en norsk webbshop i våras. Innan jag beställde pratade jag med tullverket och fick då besked att shoppen skulle dra av den norska momsen och eftersom Sverige och Norge har nån slags handelsavtal behövde jag inte betala nån tull. Det som var viktigt där var att webbshoppen antingen hade EUR1-certifikat, vad nu det är, eller kunde bifoga något som heter fakturadeklaration.

Priset för tältet till Sverige blev alltså det norska priset med valutaskillnaden såklart. Norsk moms och svensk moms är båda 25%. Samt frakt då. Funkade utan problem. Leveransen tog en vecka, så det är heller inte mycket att säga om.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.