Prisnivå begagnade cyklar

Jag ska skaffa en ny cykel som ska fungera som pendlingscykel och till cykelsemestrar. Några bekanta har rått mig att då köpa begagnat.

Hur ser värdeminskningen ut för cyklar? Beror andrahandsvärdet på antal cyklade mil eller hur gammal hojjen är? Eller ska man kanske anta att värdet faller ett visst antal procent per år?

Hoppas det finns någon som kan hjälpa mig att lära mig mer om prisutvecklingen på begagnade cyklar?

/Joakim

Banankontakt; sa:
Jag ska skaffa en ny cykel som ska fungera som pendlingscykel och till cykelsemestrar. Några bekanta har rått mig att då köpa begagnat.

Hur ser värdeminskningen ut för cyklar? Beror andrahandsvärdet på antal cyklade mil eller hur gammal hojjen är? Eller ska man kanske anta att värdet faller ett visst antal procent per år?

Hoppas det finns någon som kan hjälpa mig att lära mig mer om prisutvecklingen på begagnade cyklar?

/Joakim

Innan du börjar fundera på begagnat, fundera på varför personen som säljer faktiskt säljer. Det kan ligga mycket bakom. Allt från personen köpt bättre cykel till att han tröttnat till att den är stulen eller att det är jättemycket problem med cykeln.

Generellt sett så tappar cykeln 50% i värde första året.
Vad man skall ge för en begagnad är för mig baserat på:
- Vad jag är villig att ge
- Nypris på exakt den cykeln
- Nypris på årets modell eller motsvarande intressant cykel
- Skick (en gammal hoj kan vara i otroligt bra skick och en ny hoj kan vara ett vrak)
- Om den är orginalbestyckad eller om delar är bytta. Varför är delarna bytta?
- Servicemöjligheter

Ungefär så. Som köpare vill jag inte betala mer än 50% av nypriset. Som säljare vill jag ha ut runt 75% av nypriset, men jag kan tänka mig att slänga med "smågodis" för att hålla priset uppe.

Något svårförenligt, men det är som vanligt på begagnatmarknaden :)

/Mattias

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
mlindstrom; sa:
Generellt sett så tappar cykeln 50% i värde första året.
Vad man skall ge för en begagnad är för mig baserat på:
- Vad jag är villig att ge
- Nypris på exakt den cykeln
- Nypris på årets modell eller motsvarande intressant cykel
- Skick (en gammal hoj kan vara i otroligt bra skick och en ny hoj kan vara ett vrak)
- Om den är orginalbestyckad eller om delar är bytta. Varför är delarna bytta?
- Servicemöjligheter

/Mattias

50% prisfall redan första året låter riktigt illa (för säljaren). Kan det vara så att priset stabiliseras efter en säsong så att en hoj som är 2-3 år kanske inte är så mycket billigare än fjolårscykel? Ska man se det positivt om en cykel som gått några år har utbytta delar (t.ex. klingor)?

Jag vet att man ska beakta skicket, men hur ta reda på vad cykeln kostade ny? Modeller kommer och går och prislistor finns inte alltid kvar.

/Joakim

Banankontakt; sa:
men hur ta reda på vad cykeln kostade ny?

Kolla vad den har för komponentgrupper. De brukar säga mycket om nypriset.

En sak som är viktig när det gäller begagnat är att kritiska delar slits, t ex alla delar som ingår i drivlinan, och måste bytas ut med tiden. Ju mer begagnad en hoj är desto närmare är det till byte av dyrare delar som t ex klingor, reglage, o styrlager om det inte sitter ett Chris King lager på.

Per

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips