Primus nya gasbehållare - finns trefot som passar?

Diameterproblemen gäller nog inte bara Primus nya behållare, jag stog inne på Biltema i Uppsala
häromdagen - och jämförde bottendiametern på deras 230g och 300g -behållare... Det skiljde ett
tydligt antal millimetrar - så 300g-behållarna gick fetbort ur min planering, helt beroende på
diskussionerna här på Utsidan. Det tackar jag för!!!

Innan jag har ett MSR Universal Canister Stand i metall, med sin behållarlåsning på ett av benen,
kommer jag inte ens att testköpa en 300-grammare. Låter som man dessutom bör skaffa sig ett
lämpligt gängsnitt för Lindalgängen också. När inte leverantörerna gör sin del av dealen utan låter
kunderna stå för kvalitetskontrollen - så måste ju kunderna skaffa verktygen för att säkerställa att
produkten är, eller bringas, inom toleransgränserna... Annars blir man blåst och måste syssla med
reklamationer till oförstående tjänstehjon vid butikernas reklamationsdisk.
/Odd
 
Diameterproblemen gäller nog inte bara Primus nya behållare, jag stog inne på Biltema i Uppsala
häromdagen - och jämförde bottendiametern på deras 230g och 300g -behållare... Det skiljde ett
tydligt antal millimetrar - så 300g-behållarna gick fetbort ur min planering, helt beroende på
diskussionerna här på Utsidan. Det tackar jag för!!!

Innan jag har ett MSR Universal Canister Stand i metall, med sin behållarlåsning på ett av benen,
kommer jag inte ens att testköpa en 300-grammare. Låter som man dessutom bör skaffa sig ett
lämpligt gängsnitt för Lindalgängen också. När inte leverantörerna gör sin del av dealen utan låter
kunderna stå för kvalitetskontrollen - så måste ju kunderna skaffa verktygen för att säkerställa att
produkten är, eller bringas, inom toleransgränserna... Annars blir man blåst och måste syssla med
reklamationer till oförstående tjänstehjon vid butikernas reklamationsdisk.
/Odd
OK,
det här tyckte jag var ett ämne som krävde rejäl ytterligare utredning - så idag åkte jag in till Uppsala
och köpte på mig ett ordentligt antal olika gasolkanistrar från våra vanligaste leverantörer: Biltema,
Jula och så Primus original. (Parentetiskt så fann jag på Bauhaus en 220g variant av vår vanliga EN417
från Rothenberger som jag bedömde som kostsam, men den hade 30% Propan och 70% Butan enligt
texten på behållaren - kanske kan vara motiverat för någon som vill åt den lite högre propanhalten...)

Jag har nu fått mitt MSR Universal Canister Stand och var nyfiken på hur det behållarstället hanterar
de "överdimensionerade" gasbehållarna som inte är från Korea - vilka Biltema m.fl. kränger på oss
numera.

Jag har även lagt en beställning hos Maskin & Verktyg på ett gängsnitt i 7/16x28 dvs i 7/16 UNEF
med en ytterdiameter som är mindre än ~24mm - så att det går ner i Lindals B188 ventil - för att
kunna rensa gängorna. Vi får se om de lyckas hitta något sådant, annars så får jag sätta mina
amerikanska vänner på att leta...

Bottenkantsdiametrarna jag mätt upp på de olika behållarna indikerar att de:
som är Made in Korea har bottenkantsdiameter på 109,1 till 109,9mm med en övervikt kring 109,3mm.
som är Made in France (eller som i ett fall: Made in EU) är bottenkantsdiametern 111,35 till 111,7mm
med en övervikt kring 111,45mm.
som är Made in Albania (2 nyköpta behållare från Biltema) är bottenkantsdiametern 112,1 och 112,2mm.

Skillnaden 109,1 till 112,2 är ju faktiskt 3,1mm i diameter, och min begränsade provmängd gasol-
behållare lär väl inte ligga på de allra yttersta toleransmåtten...? Inte underligt att benstöden i plast
blir överbelastade och spricker med tiden! De är ju rätt tight designade...

Jag antar att den gamla EN417 bara specar fattningen och ventilen, inte behållaren nere inom en-
staka millimetrar. Svenska standarden SS-EN 417:2004 eller dess efterföljare, det borde finnas en
:2012 t.ex., kostar några tusen i .pdf-form och det tyckte jag inte var riktigt motiverbart. Det fick
räcka med den tusenlapp gasolbehållarna kostade...

Djupet på Lindalventilen skall vara 9,4mm (minus metallplåttjockleken) - och det verkar de flesta
klara rätt bra. Även de Albanska... Allihop ligger vid, ellar strax under 9mm. Så här är det nog
spigothöjden och/eller packningens tjocklek som skiljer mellan olika brännare/bränsleslangar,
vilket naturligtvis påverkar om man inte får, eller får, ut någon gas - samt hur mycket man får.
Här påverkas även förekomsten av läckage under påskruvningen tills tätningen tätat tillräckligt...

Jag antar att alla är medvetna om nödlösningen ute längs leden: lägg en liiiten sten på Lindal-
ventilens spigotyta så att den känner av brännarens /slangens spigotspets en millimeter tidigare...
/Odd
2023-11-20 20;21 _IMG4966_DxO+Odd_small.jpg 2023-11-20 20;20 _IMG4965_DxO+Odd_small.jpg
 


Läser man standarden SS-EN 417:2012 framgår det att den gäller gasflaskor med en volym på 50 till 1000 ml.
Det som står rörande dimensioner i standarden som är tillgängliga delar man kan provläsa är följande:
"The dimensions of the cartridge shall be such as to ensure that it is compatible with the appliances designated on the cartridge.

Yttre dimensioner är inte kritiska för ett stormkök då det enda som är kritiskt är typen av koppling. Behållarna är designade för att vara fristående på plan fast mark men detta täcks inte av standarden.
 
Jag har även lagt en beställning hos Maskin & Verktyg på ett gängsnitt i 7/16x28 dvs i 7/16 UNEF
med en ytterdiameter som är mindre än ~24mm - så att det går ner i Lindals B188 ventil - för att
kunna rensa gängorna. Vi får se om de lyckas hitta något sådant, annars så får jag sätta mina
amerikanska vänner på att leta...
Nu har jag fått svar avseende ett gängsnitt för 7/16 UNEF som ryms i ventilkragen:
Mellan 8 och 9000 SEK plus importkostnader... Det skulle få specialtillverkas borta i Storbritannien.
Ett standardsnitt i 7/16 UNEF kostar under en tiondel - men går inte ner innanför ventilkragen, vi
ska se om ett sånt går att slipa ner så att det går ner innanför ventilkragen. Sedan så får man väl
hårdlöda på öron så att det blir som en vingmutter... :cool:
/Odd
 
Ett standardsnitt i 7/16 UNEF kostar under en tiondel - men går inte ner innanför ventilkragen, vi
ska se om ett sånt går att slipa ner så att det går ner innanför ventilkragen. Sedan så får man väl
hårdlöda på öron så att det blir som en vingmutter...
Nu har jag fått standardgängsnittet i 7/16x28 dvs 7/16 UNEF (eller som vi är vanare: Lindal-
gängan) levererat - och det lär inte hjälpa oss mycket... Det går inte att slipa ner ytter-
om-kretsens 30mm till de önskade 23mm eftersom spånhålen är så stora, 8mm vardera, att
långt innan man är nere i 23mm så har godset brustit i delar för att det i princip inte längre
finns något yttre sammanhållande gods kvar - en yttre ring på 0,3mm är inget vidare hållbart.
Tråkigt...
/Odd
2023-12-05 18;24 _IMG5016_DxO+Odd_small.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ljaw Primus benstöd till gasbehållare. Kök och brännare 4
rolekl Går Colemans kök på Primus/MSR/Markill gasbehållare?!? Kök och brännare 21
Still Alive Primus Igniter Kök och brännare 15
DoktorGlas Primus gasbrännare Kök och brännare 19
Still Alive Filter i Primus Omnilite Ti Kök och brännare 0
Pohman Primus lite xl kaffepress? Kök och brännare 2
Soffpotatis Primus 2397 Kök och brännare 0
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Livetiskuggan Primus Frigg Stove Kök och brännare 1
PetriU Primus 2062 Kök och brännare 10
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
Bawk Gamla campingkök från Primus skillnader Kök och brännare 4
HPP Primus 2072 ? Kök och brännare 4
Utvandraren Primus Omnilite Ti Silencer Kök och brännare 18
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
Still Alive Rengöra Primus med tryckluft? Kök och brännare 10
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
nicko_ Primus Bahco 2090, hjälp med tillfällig lagning under pågående tur Kök och brännare 3
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Primus nya gasolgrill? Kök och brännare 6
Fabrikörn Primus Micron Trail skramlar Kök och brännare 2
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
mile0003 Primus PrimeTech stove 1.3 L Kök och brännare 20
Hermelin Primus Omnifuel - låg effekt Kök och brännare 0
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
greenfish Brände gröt i Primus ETA, använde mdiskmedel Kök och brännare 6
Jmhe Nytt Primus Omnilite Ti Sotar igen Kök och brännare 34
KristianMattiasson Primus Omnifuel priming pad? Kök och brännare 9
D300 Pomed Primus Eta Spider Brännare Kök och brännare 4
layback Erfarenhet av Primus non-stickbeläggning Kök och brännare 1
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
qvick nytt munstycke primus 2397 Kök och brännare 1
Joelleo primus 2251 Kök och brännare 5
fritänkare 1 Liters kärl sökes. Se önskelista. Primus titech? Kök och brännare 5
Smogz Nån som testat Primus Winter Gas Kök och brännare 33
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8
D300 Skäms Primus Kök och brännare 33
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
Nuttte Primus Gourmet stekpanna vs ETA-lock Kök och brännare 0
jerik Läckage/övertryck Primus Omnifuel Kök och brännare 6
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
Skipper_ Tända Primus multifuel med tändstål! Går det ens? Kök och brännare 44
ekis Primus omnifuel, ring på lågspridarplattan? Kök och brännare 6
eenetjarn Primus gas i europa (Frankrike, Spanien m.fl) Kök och brännare 4
Pandan Nya primus etapower ef vs gamla Kök och brännare 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.