Primus benstöd till gasbehållare.

Köpte inför sommaren ett primus benstöd till gasbehållare för att mitt lilla gaskök skulle stå stadigare. På väg upp till fjället stannade jag på en mack och köpte extra gas, och när köket skulle användas första gången blev jag förbryllad. Benstödet passade inte på den nya tuben (primus 2207 230g.) men på den gamla jag hade med mig (primus 2202 450g.) satt det perfekt??
När jag kommit hem och mäter tuberna så skiljer det 2.5 mm i diam. mellan dom (111.5mm resp. 109 mm). Har också kvar en gammal 2202 som mäter 103 mm och den passar i det inre spåret på stödet.
Visst är det underligt att en primusprodukt inte ens passar deras egna gasbehållare, eller är benstödet bara gjort för 450g flaskor?

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Ja, det var ju fiffigt. Tack för tipset.
Tycker dock fortfarande att det är störigt att ett primusbenstöd inte passar deras egna flaskor......

Jag är själv grymt störd av såna I-landsproblem så jag kollade förra hösten med Primus och det är diameterskillnad beroende på om gasflaskorna är gjorda i Korea eller Frankrike (om jag kommer ihåg länderna rätt). Campingaz är i alla fall franskt har jag för mig.

Jag fick faktiskt ett demobenstöd skickat till mig for free så nu har jag totalt tre st, två av ena storleken och ett av den andra. Det går inte att se på beteckning eller annat så man måste alltid testa på de flaskor som ska med.

PS. Jag tycker inte att benstöden "ändå inte funkar", jag tycker att de fungerar bra men har så smått övergett toppmonterat då Trangia med gas är svårslaget utomhus. Har Primus EtaExpress som är grymt snabbt men mest en vattenkokare enligt mig då man bara har en enda panna. Går ju såklart att röra ihop nåt i den också men att kocka gör jag hellre i Trangia.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips