Pressäning eller Tarp

Eftersom jag vill leva enklare ute så står valet mellan en presenning eller Tarp istället för vindskydd eller tält på sommaren.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tjena!

Både tarp o pressening fyller sin funktion väl. Själv föredrar jag tarpen då den är lättare o tar mindre plats i ryggan.

Mvh Nicklas

avslutad210712

Gäst
Det som skiljer är väl mest pris och vikt. Skall man bo mer permanent på ett ställe så lär en pressening fungera precis lika bra till ett troligen lägre pris. Skall man flytta sig ofta fungerar (kanske) en tarp bättre pga lägre vikt och mindre volym.

Rätta mig om jag har fel, men är inte vad de flesta kallar för "tarp" (inom friluftsbranschen) en presenning i annat material, ofta nylon?

T ex Monsen kallar sin tarp för nylon-presenning, han hade Hillebergs tarp.

Men till saken, så är väl vikten, formen, fästpunkter och livslängden som skiljer mellan en presenning o tarp.

Tarp är en englesk förkortning av "tarpolin" som är det engelska ordet för pressening. Det vi friluftsnördar kallar "tarp" är en pressenning speciellt utformad för friluftsliv, designad på ett sådant sätt att den är förberedd med öglor och öljetter för att snabbt slå upp ett enkelt regnskydd för natten. Dessutom är den tillverkad av lättare och tunnare material än traditionella pressenigar, för att vikt och volym bättre skall passa i en ryggsäck.

Jag ger som förslag DD Tarp 3x3.
Jag har ingen själv, men tycker den verkar mycket prisvärd, inte ens 500 kr från Huskygård.

Det finns nog lättare, bättre etc. men då stiger ju priset förstås.

Alpkit Rig7 svär ju många britter om dess förträfflighet. Kanske svårare att få tag på.

Äger en DD 3x3 och tycker den är mer än prisvärd. Gedigen, tillräckligt lätt och dessutom billig. Köpte min direkt från DD Hammocks för strax över 400 sek.

From da Phone

UteJämt hann före. Tarp är presenning på engelska.
Men, för att inte vara besserwisser, så kommer den billiga biltemapresenningen att blåsa sönder. Det är vaxen eller vad det är för yta, som krakelerar och när det skett så går väven upp. (Tror att det är glasfiberförstärkt PE, så glasfibrerna blåser sönder) Tämligen fort, inte på några minuter men har du spänt upp den så tar det kanske en vecka för en sån som är av styrkan 80-90g/m2. Och den är bara tät om den är uppspänd. Ligger den ovanpå något så läcker den. Testa, du kan ha tur, och för det priset så förlorar du inte mycket.
Ska du ta med dig pvc-presenning så kan du lika gärna kånka med dig en liten husvagn.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips