Polytenkajak som isbrytare

Nu börjar vintern komma till Värmland och t.o.m. vissa vikar i Karlstad börjar frysa på. Fast det finns risk att man tar nån mer sväng i kajaken. Jag undrar då hur en PE kajak fungerar som isbrytare? Har för mig att jag läst att den kan "dela sig" med förödande konsekvens för paddlaren. Gäller detta även sandwich-PE-kajaker (t.ex. P&Hs cappella RM 166)

Antagligen finns det andra parametrar som begränsar isbrytareffekten vilket kanske gör att hållbarheten inte är så viktig. Vanligtvis äntrar ju kajakerna iskanterna utan problem, varvid man glider upp och så spricker möjligen isen.

Alternativt gör den inte det och då glider man antingen tillbaka, eller blir liggande på iskanten, eller så trillar man åt sidan och blir blöt.

Det finns de som har forcerat tiotals meter is, om den nu är tunn nog, du kan nog få tips här ska du se. Men personligen har jag aldrig hittat brytbar is utan valt annan väg när det varit is i vägen. Stora tunna flak kan man ju även baxa undan ifall de driver omkring precis där man måste fram.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Kajaken en arktisk farkost

En plastkajak (därmed avses såväl glasfiber som polyeten) är en alldeles utmärkt vinterfarkost. Tål kyla och is hur bra som helst. Jag vet inte vart du hört det där om att den skulle kunna "dela sig", men det är i vilket fall nonsens.

En duk-kajak ska däremot inte paddlas där det finns risk för färskvattenis - denna is kan bli knivskarp och skära sönder en duk-kajak. Min pappa råkade ut för det på 40-talet och klarade sig endast tack vare att det var så grunt att han kunde promenera iland

Har paddlat i nyisar många gånger med många olika plastkajaker, utan att se så mycket som ett märke på dem.

Det gäller för övrigt även andra plastbåtar, har kört ganska aggresivt i is med motorbåtar av olika slag, och det har aldrig påverkat skrovet det minsta.

Forskajaken har jag dessutom provkört i barnens pulka-backe. Det blev dåligt med farten, men var å andra sidan rätt bekvämt jämfört med de vanliga pulkorna. Samt föranledde en viss munterhet hos åskådarna...

hälsningar
Jens

Kajak = isbrytare

Jag har flera gånger fungerat som isbrytare med min glasfiberkajak. Längsta enhetliga sträckan jag brutit is var ca 2,5 km.
http://www.sipoonkanoottiklubi.net/

http://www.sipoonkanoottiklubi.net/vanavesi/frost05.html

http://www.sipoonkanoottiklubi.net/vanavesi/frost01.html

Tunn ny is upp till ca 1 cm går relativt lätt att forcera, 2 cm är tungt och 3 cm ny is verkligt tungt. Tjockare is än så bär kajaken, då får man ta till isdubbar och dra sig fram ovanpå isen.
Jag har också brutit "rutten" is med kajaken på våren.

De flesta gånger har det varit andra paddlare med i isrännan efter mig, somliga i polyetenkajaker. I inget fall har det kunnat konstateras något som helst skador på kajakerna. Paddeln däremot tar stryk. Skall man bryta is, lönar det sig att ta med en isförstärkt paddel eller en gammal kasserad paddel som det inte är så noga med. En grönlandspaddel blir nog också litet "lurvig" i kanterna av isen, men det går ju enkelt att fixa med sandpapper.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips