Pollenallergi och löpträning

Jag har på senare år utvecklat överkänslighet gentemot pollen. Det märks bl.a. genom att kliande ögon och ökad puls. Jag tar antihistamin, och jag vet att man kan bli trött av det, men undrar om andra har upplevt att tröttheten har släppt efter ett tag.

Min huvudfundering är hur pass mycket och hårt ni tränar löpning såhär på vårkanten. Man exponerar sig extra mycket för pollen + att löpningen i sig utgör en stressfaktor på kroppen. Är det någon som har upplevt att vårlöpning har förvärrat allergin, trots intag av antihistamin?

Mvh /Joel
 
Jag tar Clarityn regelbundet första månaderna från april varje pollensäsong, som dock är receptfritt och säkert inte lika starkt som din medicin?

Har inte märkt att det går ut över träningsresultatet något speciellt vid löpning eller annan utomhusträning och tycker det funkar OK att träna på som vanligt.

Sen antar jag att du, som jag har värre allergi vissa dagar och då kan man ju ligga lågt med långpassen, men överlag märker jag inga större problem.

Slutar jag dock ta medicinen så går typ näsan och ögonen av och träningen bli omöjlig.
 
Ta det försiktigt!

Som sagt tycker jag att du ska ta det försiktigt.
Prova dig fram och se hur du känner dig.
 
Jag tar receptbelagda piller varje dag från dess att snön smälter tills den lägger sig igen.
För mig fungerar löpning inte alls under den här perioden, tyvärr. Jag har ersatt löpträning med simträning istället vilket fungerar bättre för mig ur ett allergiperspektiv. Alternativet är att löpa inomhus på löpband.
Mitt råd blir att pröva dig fram försiktigt, det kan bli en rätt så obehaglig upplevelse när det plötsligt slår till 10 minuter in på rundan annars...
 
Simträning var ett verkligen bra alternativ ,det är ju inte heller fel senare på årstiden att kombinera simmning med löpning.
Ska själv pröva detta och kanske även tillföra cykling vilken jag verkligen gillar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Christian1 Gemensam löpträning i Gbg/Mölndal!? Löpning 3
fson Löpträning i motionsspår för asfaltsmarathon? Löpning 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.