Point X-ray eller X-lite???

Idag har jag varit och testat Pointkanoter. Jag var helt inställd på X-ray som beskrivs som en bra allroundkanot, och den kändes riktigt trevlig. Jag testade också X-lite som säljaren sa är mer populär hos kvinnor. Den kändes också bra, lite rank kanske, men detta sägs ju att man kommer över snabbt.
Jag är 168 cm lång och väger 60 kg. Eftersom jag är nybörjare har jag väldigt svårt att värdera känslan vid provpaddling. Är X-lite mer lagom för mig? Kan någon ge lite råd i detta - hur stor kajak ska jag välja? Kommer jag att uppleva X-ray som klumpig? Kommer jag att uppleva X-lite som rank?
Jag kommer att vara ute mestadels i lugnt och fint väder och mest på dagsturer.

Hej Malin!

Jag tror att point65 X-lite kommer att bli en alldeles utmärkt kajak för dig, min sambo paddlar en sån och hon har samma mått som du. Det är en riktigt rolig båt att hålla på och trixa med samtidigt som den har goda fart resurser speciellt för mindre paddlare då den är ganska lättdriven, hon har inga problem att hänga med mig som paddlar en XP. Det ända som talar för X-rayen är väl att den är betydligt rymligare att packa men med lite vilja och övning får man ner det man behöver för en veckopaddling även i X-lite

/Pelle

Ps ska väl tillägga att jag hyr ut dessa kajaker så jag är väl lite partisk och det finns givetvis många andra kajaker som är lika trevliga att paddla. Ds
[Ändrat av 123456 2006-10-19 kl 22:51]

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag vill instämma i 123456:s inlägg och rekommendera X-lite:n. Min flickvän, som har ungefär samma kroppsmått som du har uppgivit, trivs utmärkt i sin X-lite. Jag har själv en XP men använder gärna hennes eftersom den är något mer lättmanövrerad.

Min enda betänklighet är X-liten:s något begränsade packvolym. Vi brukar dock lösa det genom att lägga mer prylar i min kajak eftersom vi vägrar göra avkall på essentiella saker som espressobryggare, minigrill och vin.

Anser att X-lite:n är en liten trevlig kajak. Lätthanterad, lättdriven, trygg och bra kvalitet.

Jag upplevde den som lite vickig olastad och vid noll fart men sekundärstabiliteten kändes hög och aldrig några tendenser att gå runt om du inte verkligen vill.

Med lättdriven menar jag i lägre hastigheter.
Tar man i och vill åka fort känns det som att den sätter sig lite på baken och mer gräver ner sig. Således ingen sprintkajak, men väl normal rekreationfart

Dock bör vara lite diciplinerad för att få med packning för långa turer, därmed inte sagt att det inte går.

Överlag en trevlig, bra kajak som är väl värd att införskaffa.

X-Lite loves me

Är visserligen kille men håller samma mått som du. Jag började paddla som nybörjare i somras och hyrde ett antal olika kanoter för kortare turer innan jag hamnade i en X-Lite. Allt stämde direkt! Visst, den kanske var något mera rank men det vande man sig vid snabbt. Det kändes om jag hade bättre kontroll och kontakt med båten och orkade längre utan att trötta ut kroppen. Som nybörjare tror jag det är lättare att lära sig och utveckla sin paddelteknik om man har en kanot som är mera lättmanövrerad och livligare i vattnet. Risken finns att man kanske tröttnar på hela grejen i en båt där man känner sig som en gallärslav.
Slog i alla fall till på en X-Lite i somras och gillar den mer och mer för varje gång jag sätter den i sjön.
Lycka till.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips