Point 65 och Yukon Expedition?

• Trådstartare husetjohansson@telia.com (Lennart Johansson)
  • Start datum

husetjohansson@telia.com (Lennart Johansson)

Gäst
Intresserad av att köpa kajak, men lite osäker på vilken sort. Har funderat på dessa två och är intresserad av andras åsikter. Främst till använding till motionspaddling i insjöar.

hans.friedel@kantzowska.se (Hans Friedel)

Gäst
Motionskajak

Hejsan

Inga av dom kajakerna är några utpräglade motions kajaker.Det är säkert utmärkta kajaker för sitt ändamål. Men vill du ut och träna och köra lite fortare skall du nog leta efter en annan typ av kajak. Eller förstås ändra ditt önskemål. PoH Spitzbergen http://www.phcompany.co.uk/spitpics.htm eller någon av Kirtons kajaker är nog lämpligare tycker jag. Dom här kajakerna är mer paddel glada. Men givetvis rankare men inte omöjliga. Jag har en hel del information hur man väljer kajak på min sida du ser adressen längre ner

Hasse

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
havs- eller motionskajak?

Jag håller med Hasse att om motionspaddling är det du kommer att hålla på med, bör du fundera på andra kanoter.

Det första valet du bör göra är om du skall köpa en havs- eller motionskajak. Om du enbart tänker träna, och gör det i skyddade vatten är en ren motionskajak att föredra. VKV har t.ex. ett antal modeller. Nästa fråga är hur rank kajaken skall vara. Om du tänker träna mycket, kommer du föredra en rankare kanot.

Det krävs dock lite vana innan man känner sig säker i en motionskajak. Innan du köper, bör du prova att paddla kanoten ett antal gånger först.

Har du tankar på att ge dig ut på större vatten, skall du ha en sjösäker kajak. Några snabba havskajaker är VKV Elite, Vivianne, eller Spitzbergen. Samtliga är stabilare, men tyngre att paddla än riktiga motionskajaker.

Jonas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips