PLB-nödsändare – ny eller byta batteri?

Har nu bytt batteri i min ResQLink+. Innan jag bytte körde jag de två testprocedurerna och de indikerade att batteriet var ok och att GPS:en fungerade. Batteriet var knappt två år över "bäst före datum". Man öppnar enheten med två skruvar, batteriet sitter löst och kontakten tas enkelt bort. Det nya batteriet hade inte riktigt samma kontakt men tog den gamla och lödde på den, satt krympslang över lödningarna.
När det nya batteriet var på plats körde jag om testen och fick ok.

Visa bilaga 37849

Visa bilaga 37847

Visa bilaga 37848
Tack för bra beskrivning av batteribytet.

ResQL skall ju vara vattentät och flytande. Så jag undrar hur det var med packningen när du öppnade?
Min ResQL är ett halvår över tiden och svarar normalt på testlarm än så länge. Har den dock när jag åker långfärdsskridskor så jag skall prova testlarmet någon riktigt kall dag. Så det blir kanske byte snart ändå.
Använder ResQL även när jag paddlar därav att jag vill att den ska vara fortsatt vattentät.
 
Köpte batteriet på denna firma men finns säkert på fler ställen. Allra bäst hade varit att hitta ett batteripack med rätt kontakt men inte svårt att löda på den gamla.
https://www.stgeorge.se/extra-5-ars-batteri-till-sparsandare-northtracker-scout.html

Packningen mellan de två skalhalvorna består av en gummilist. Kändes enkelt att få den på plats men såklart svårt att veta om den är helt tät. Skulle kunna sänka ner den i vatten hemma, eftersom skalet är genomskinligt borde man kunna se om den läcker.
 

https://beaconbatteryreplacement.com/product/acr-plb-375-resqlink-battery/

/Birger
USA baserad site. Har du beställt därifrån och vet om de skickar till Europa, samt kostnaderna som tillkom mht frakt, tull och moms?
 
Nej, jag har inte beställt därifrån. Så jag vet inte om de skickar till Europa eller vad frakt, tull och moms kostar. Det är bara ett tips som, om man så önskar, kan vara värt att kolla upp. Den största fördelen är att man slipper byte av kontakten som för många troligen är det största problemet med åtminstone vissa andra lösningar.

/Birger
 
Jag provade att göra en beställning för att utröna hur det förhåller sig.

Man kan välja Sverige som mottagarland. Men de levererar inte dit visar det sig när man väl har valt Sverige.

/Birger
 
Var idag in på Batterilagret i Karlstad som är specialiserade på batterier och finns på flera orter i Sverige. Skulle bara köpa aaa-batterier och butiken har ett bra sortiment samt schysta priser.
Jag frågade då om det batteri vi diskuterar här, 3Cr123A 9V. Killen i butiken som jobbat där länge hade aldrig fått någon förfrågan om detta batteri. Jag visade bilderna från Jeankenneth och Bico och då sa butikskillen att det finns 2 Cr 123A 6V och att man kan löda på ett ytterligare Cr123A 3V och vips är det det efterfrågade batteriet. Man måste dock ha speciell behörighet för att löda Litium batteri och det hade inte han! Men han hade en kollega i en annan Batterilagret-butik som hade denna behörigheten och efter ett samtal dit så var det inga problem att beställa ett ny-lött 3Cr123A 9V. Så jag beställde det och det kommer att kosta ca 200 kr totalt :)!
Butiken i Karlstad kan också hjälpa mej att löda på den gamla kontakten om det behövs så vi får se.
Efter nyår kommer mitt beställda batteri från Eskilstuna tror jag det var.
Hjälpen finns ibland närmare än man kan ana och det kan löna sig att ställa frågan nästgårds.
https://www.batterilagret.se/store/Karlstad
 
Var idag in på Batterilagret i Karlstad som är specialiserade på batterier och finns på flera orter i Sverige. Skulle bara köpa aaa-batterier och butiken har ett bra sortiment samt schysta priser.
Jag frågade då om det batteri vi diskuterar här, 3Cr123A 9V. Killen i butiken som jobbat där länge hade aldrig fått någon förfrågan om detta batteri. Jag visade bilderna från Jeankenneth och Bico och då sa butikskillen att det finns 2 Cr 123A 6V och att man kan löda på ett ytterligare Cr123A 3V och vips är det det efterfrågade batteriet. Man måste dock ha speciell behörighet för att löda Litium batteri och det hade inte han! Men han hade en kollega i en annan Batterilagret-butik som hade denna behörigheten och efter ett samtal dit så var det inga problem att beställa ett ny-lött 3Cr123A 9V. Så jag beställde det och det kommer att kosta ca 200 kr totalt :)!
Butiken i Karlstad kan också hjälpa mej att löda på den gamla kontakten om det behövs så vi får se.
Efter nyår kommer mitt beställda batteri från Eskilstuna tror jag det var.
Hjälpen finns ibland närmare än man kan ana och det kan löna sig att ställa frågan nästgårds.
https://www.batterilagret.se/store/Karlstad
Intressant, jag skickade samma fråga till batterilagret via email för några dagar sedan och de svarade att de inte kunde få tag i ett sådant batteri. Du får gärna återkoppla hur det gått och med bilder. Om det är just butiken i Eskilstuna som kan fixa detta är jag där relativt ofta och har gångavstånd till den butiken ;)
 
Intressant, jag skickade samma fråga till batterilagret via email för några dagar sedan och de svarade att de inte kunde få tag i ett sådant batteri. Du får gärna återkoppla hur det gått och med bilder. Om det är just butiken i Eskilstuna som kan fixa detta är jag där relativt ofta och har gångavstånd till den butiken ;)

Då har jag sedan en dryg vecka fått mitt specialbyggda batteri som då passar i min PLB. Fick också anslutningssladden överflyttad från mitt gamla batteri till det nya så att batteriet går att anslutas till PLBn. Allt till en kostnad av 225 kr. Som jag skrev tidigare är det Batterilagret i Karlstad (har flera butiker runt om i Sverige ) som fixat detta via butiken i Eskilstuna.
Jag har verkligen fått super service av dom. Smux har också fått sitt batteri fixat direkt i Eskilstunabutiken. Så nu är min PLB i full funktionen igen med det nya batteriet. Har testat både satellit- och GPS signal och de funkar klockrent. ResQlink har ju testfunktion inbyggd i PLBn.
Jag hade också lite silikon på gummipackningen när jag skruvade ihop PLB. Är mån om att PLB håller tätt då jag använder den vid paddling och långfärdsskridskor förutom fjällvandring.
Jag har också uppdaterat IBRD registreringen som numer skall göras vartannat år. När jag registrerade mej första gången så var det krav på uppdatering vart 5e år.
Var också med om ett skarpt SOS alarm =>räddningsinsats på Trettondagen. Jag ledde en långfärdsskridskogrupp och en av deltagarna föll och skadade sig illa. Efter flera misslyckade försök att transportera den skadade till våra bilar så ringde jag 112 via SOS-appen (vi hade mobiltäckning). Då fick SOS min GPS position (via appen) och räddningstjänsten kunde åka till närmaste väganslutning där jag sedan ledde dom ut till den skadade, som sedan tryggt kunde transporteras i en pulka till den väntande ambulansen. Hade vi inte haft mobiltäckning så hade PLBn kunna använts för larmning då JRCC i Göteborg vidarebefordrar larmet till SOS Alarm som sedan larmar ut närmaste räddningstjänst. I IBRD så ser dom att jag bla håller på med långfärdsskridskor.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...