Platypus Gravityworks vattenfilter.

Precis och det ena gör dig varm och du får ont i armen under 4-5 minuter, det andra sköter tingen själv.

Givetvis kan du komplettera ett filter med ett aktivt kolfilter, sen får jag önska dig lycka till i jakten på aktivt kol. Eftersom det står på rest varor inom kemin av förklarliga skäl. Vattenfilter med aktivt kol i och patroner till dessa står ännu inte på rest listan.

Valet är givet ett gravitationsfilter, betänk att du måste kunna samla upp det vatten du producerar samt föra det från källan till ditt gravitationsfilter så det blir några kärl till, speciellt om du skall grovfiltrera oxså. (Hur mycket viktvinst har du kvar?)

go tur
 
Vinsten i vikt är tillräcklig för att jag skall överväga detta.

Normalt sett rör jag mig runt sjöar eller i områden med sjöar och då är det ju en enkel sak att transportera det "smutsiga" vattnet, i alla fall med det i tråden nämna filter då detta har en 4L påse för smutsvatten och en 4L påse för det filtrerade.

Annars får man väl offra en av de mjuka flaskorna för ändamålet.

Min tanke går nu såhär, rena vattnet mha ett filter och i tvivelaktiga fall tillsätta någon form av tablett/medel i det renade vattnet, alternativt koka det renade vattnet för att ta dö på det sista.

Stort tack för alla tankar och åsikter på ämnet så långt:)
 
Det var så lite.

Men det är intressant. En förening jag känner till har en rent vatten container, däm en lagom bäck, pumpa, filtera, tillsätta, koka och kyla. Det går åt en ruskig massa diesel, lite kemikalier men blir också en massa bra vatten.

Av vad jag minns av Stockholm vattens föredrag om kontamineringarna i sjöarna runt stan förstår jag att du lär behöva filter och kemikalier/kokning. Ungefär som här nere på söderslätt. Därav min fabuless för kallkällor, brunnar och kranar.
Våra problem är dock ringa jämfört med de som bor nere i sand och gruslådan.

Lycka till med dina lösningar, för kokning och snösmältning är Trangias lägerkastruller i bra storlek 2,5 och 4,5 l. Skriv gärna en recension om dina erfarenheter och ha

go tur
 
Tjena.
Vandrade på Öland i sommar och där är vattentillgången ett stort problem. Även om det finns torp och stugor i närheten är det inte säkert att ens de har tillgång till vatten.
Vi sökte land o rike runt med förstoringsglas för bästa passande filter, läste uppsatser och forskning om vattendragen (ytvatten) på Öland osv. Efter en hel del sökandet fann vi att filtret måste ha ett filter av aktivt kol (också). Många av dessa handpumpar och gravitationsfilter har ju flera olika filter, upp till tre tror jag. Har för mig att just platypus och vanliga gravitationsfilter inte tog bort virus (men du kanske har bättre koll nu när det är aktuellt för dig). Dessutom hade grav.filtren inte delen med aktivt kol, detta filtret tar bort tungmetaller och andra mindre vänliga ämnen.
Studierna visade att ett problem (för tjänligt vatten) är ju boskapskötseln med dess avföring och övergödning. För de flesta vuxna som spenderat tid i utmarken o andra länder är det här (koskit) kanske ett mindre problem eftersom vår tarmflora klarar, men de yngre kan stöta på problem för blir de sjuka så tar njurarna och lever mycket stryk.
Fortsättningsvis bidrar övergödningen till alger i vattendragen (som färgar vattnet gul/brunt bl.a). Övergödning=mycket kväve i sig är inte problemet utan det är att algerna som bidrar till en hög halt av något som inte var bra (virus eller vad det nu var).
I det stora hela så fanns inte det här mirakelfiltret som tog bort allt och som var lätt och behändigt. Vi hittade dock ett som var ett gravitationsfilter - en påse med en speciell pipett som var nästan som mirakelfiltret, men...produkten var defekt (det rann ej vatten).
Så: vår lösning var att ta med en dunk och tigga vatten, och fanns det inget så hade vi tabletter.
Är du i ett område med sjöar så är jag säker på att det räcker med tabletter. Samma om vattendragen rör på sig (Öland är platt och vattnet rör sig inte särskilt mycket, speciellt inte en torr sommar).
Hoppas jag bidragit med något i mitt "reportage".
 
Att vatten är ett problem på Öland vet jag nog allt, vi har sommarnöje där ;)

Alla åsikter på detta ämne är av vikt för mig, klart det tillför något!

Till just Platypus filtret finns en Koltillsats men inte aktivkt kol vad jag förstår, detta filter skall förbättra smak, lukt och klarheten på vattnet.

Vet att en del av ( majoriteten? ) av pumpfiltren har kolfilter i sig, osäker på om det är aktivt kol dock.
Vet inte heller om aktivt kol tar död på det som man får bort genom kokning eller med hjälp av tabletter och dylikt, här får någon gärna sprida lite ljus.

Är det så att det finns pumpfilter med aktivt kol i filtret och detta då tar bort momentet kokning eller tillsatser kan det absolut vara ett alternativ.
I annat fall kräver ett gravitationsfilter för rening och att tillsätta tablett/droppar minst energi, och då är det den vägen jag går.

Oftast när jag är ute så hinns det bara med en natt, småbarn och andra förpliktelser som hindrar mig, och avstånden från bilen då inte blir särskilt långs kan jag bära med mig vatten.
Men, ser väl att jag kommer komma iväg på längre eskapader samt att mina döttrar faktiskt börjar visa på intresse, som självklart skall förvaltas, så kommer det finnas ett behov inom en relativt snar framtid.

Blir givetvis nyfiken på vad detts mirakelfilter heter :)

Sent from da Phone!
 
Hej,

jag har använt samma filter som du har funderingar över hela sommaren och jag tycker det funkar hur smidigt som helst. Till nästa säsong ska jag komplettera med kolfiltret. Annars så gör jag som vanligen att grovfiltrerar vattnet, om det behövs, innan jag fyller upp smutsvattenpåsen. Att sen naturens krafter jobbar för mig och filtrerar vattnet under ca 30 minuter (4 liter) är bara positivit, för då hinner jag göra annat som att börja sätta upp lägret.

Har även testat att använda filtret och slangar till vanliga pet-flaskor och det funkar halvbra, mest som en nödlösning om en av påsarna skulle gå sönder.

Det är precis som de andra för mig i tråden säger, att helt rent vatten kan man bara få genom att grovfiltrera, filtrering, klorering och kokning. Och jag har alltid med mig klortabletter och kan alltid koka vattnet vid behov.

Jag använder även renvattenpåsen och tillhörande slang som drickvattensystem till ryggsäcken, genialt då jag slipper "små" flaskor i sidofickorna på ryggsäcken.

/Andreas
 
Underentarp: Läste det du hade skrivit om filtret och det var just det som fick mig in på dessa banor.

Dåså, då börjar det likna något.

Filtret i sig verkar vara prisvärt i förhållande till andra lösningar och med klortabletter/droppar/kokning så borde man överleva.
En fråga, när du använder renvattenpåsen som blåsa, känner du att det finns risk för läckage i zip anordningen?

Samt att du skrev en havltimme, tar det så "lång tid" att rena 4l?
Tänker på att det i specifikationen står typ 3 min....

Sent from da Phone!
 
Hmmm....

Googlade runt och hittar ett gravitationsfilter som har en täthet på 0.02 microns där tillverkaren hävdar att detta filter tar bort både bakterier och virus.... http://www.sawyer.com/water.html
Filtret är det som heter pointzero two någonting...

Trovärdigheten på detta?

Sent from da Phone!
 
I en MF värld med rena filter och gott kranvatten kan mycket väl 4 l rinna igenom på 3 minuter. Vårt hembyggda med ca 5 l behöver ca 1/2 timme for att rinna igenom, så länge som filtrets utsida är någorlunda rent. Men först förfiltering......
Tabletter och kokning låter praktiskt, det betyder kylning oxså......
Det är inte som på en youtubefilm att det går fort, verkligheten är slow.

Angående virusstorlekar googla gärna, här är en början https://www.google.se/search?q=Viru...Fintroduction-history-of-viruses.html;955;499

go tur
 
Pumpfilter är väl enklast för dom flesta - tycker inte dom är så dyra för enkelheten.

Jag kör så här.

Jag kokar och kör genom ett kolfilter för och fylla på lagret med renat vatten.
Vid användning av kolfiltret är kokning ett krav - kolfiltret har ingen effekt på bakterier och virus i stora drag och desutom vill man inte ha en härd i filtret.

Vattenflaskan i bältet är på 0,7L och ryggsäckens har 2,5L

För att kunna kapa vikt på buret vatten eller spara kan jag vid förflyttning dricka vatten med nått puristraw sugrör och vid matlagning använda orenat vatten direkt.

I vissa lägen kan man ha orenat i vattenflaskan eller ryggsäckens 2,5L dunk och sedan använda orent vid matlagning med uppkok eller dricks med reningssugröret.
Jag använder klorin/tabs för att rengöra dom efter en sådan förvarning innan jag kör renat igen.

Fungerar bra och är flexibelt.

Ja sen desinfektion av dunken och vattenflaskan bör ju göras då och då ändå speciellt om
man dricker direkt ur dom och inte kåsan.
 
Har under våren använt mig av mig Katadyn Hiker Pro. Försöker alltid hitta så bra vattenkälla som möjligt, men har testat stillastående pölar också, bara för sakens skull. Har klarat mig från diverse sjukdomar eller magbesvär. Rör mig iofs mest i så vild terräng som möjligt. Men vill ha ett smidigt sätt att pumpa upp lite dricksvatten från sjöar och skogsbäckar för att slippa bära med mig mer än en 0,6 l PET-flaska.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.