Plast eller aluminiumflaska för bränsle

Priset !

Räkna ut vad din övriga utrusting kostar och ställ det i paritet med hur många kronor en flaska gjord för ändamålet i jämförelse med en PET flaska kostar.

Ställ sedan det mot vilken skada/ hur mycket problem du KAN få om en ev. PET flaska spricker...

/P.D

K-sprit flaskor

K-sprit flaskorna som oftast på 0.5 liter är av bra (stark) plast. Men just är det inte säsong för att samla på sig K-sprit flaskor då förbrukningen är så närma 0 det går att komma. Fotogen och sprit (bränsle) har jag inte betänkligheter att ha i plastfalskor, men jag skulle aldrig ha bensin i en plastförpackning om inte förpackningen är gjord för att förvara bensin i.

Per Brune

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Funkar bara fint!

Jag har haft alkylat-bensin i en 1,5 liters hård petflaska under lång tid nu utan att korken har börjat läcka eller något liknande. Prövat från ca -25 grader till en varm bil en het sommardag. Flaskan har varit min i snart i 18 månader, innan dess var innehållet Coca-Cola. Var bara NOGA med att märka upp att det är bensin och inte vatten.

/Robert

Jag skulle aldrig förvara bränslet i en plastflaska under en vandring. Spräcks allt för lätt. Bäst tycker jag det är att förvara allt bränsle i typ Primus, MSR flaskor av aluminium. Det är en billig, lätt och enkel försäkring mot av fotogen eller bensin saboterad utrustning. Används ett kök där flaskan trycksätts behöver man bara flytta pumpen till en ny bränsleflaska när en bränleflaska är slut.

Viss plast "smälter" när den kommer i kontakt
med t.ex bensin. Inte den du använder, förhoppningsvis...

Re: Funkar bara fint!

rojo; sa:
Jag har haft alkylat-bensin i en 1,5 liters hård petflaska under lång tid nu utan att korken har börjat läcka eller något liknande. Prövat från ca -25 grader till en varm bil en het sommardag. Flaskan har varit min i snart i 18 månader, innan dess var innehållet Coca-Cola. Var bara NOGA med att märka upp att det är bensin och inte vatten.
Om så är fallet är det bättre att använda petflaskor. Ramlösa säljes i hård halvlitersflaska. När man tömt över till tryckflaskan kan man bränna upp petflaskan och slipper dra med den hem :)))) // Roland

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips