Plasma 0 eller Plasma 15 vår/sommar/höst

Är ganska smal (BMI 21) och fryser lätt. Ska köpa ny dunsovsäck som ska klara vår/sommar/höst på kalfjället i tält fram till slutet på september.

Väljer mellan Marmot Plasma 15 och Plasma 0 (alternativ Helium och Lithium som är likvärdiga men lite mer "ekonomiska" med vanliga horisontella dunfack och 850-dun).

Plasma 15 / Helium

Plasma 0 / Lihium

Har inga problem att öppna och använda som ett täcke men blir en 0:a för varm på sommaren även som täcke och blir 15 för kall på hösten? Sover alltid i ullunderställ + ullstrumpor för att jag tycker det är skönast så och vill inte behöva klä på mig mer än mössa/balaclava och vantar när det blir kallt.

Senast ändrad:
Helium 15 är mitt tips för den användning du beskriver. Jag tror Plasma 0 och Litium blir väl varma för dig under sommaren, lättare då att du kompletterar med ett varmare underställ de kyligaste höstnätterna.
Dessutom är det flera grader varmare i ett tält än utanför.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Har en Plasma 15 men bara använt den ett par veckor i augusti-september och då har den passat bra. På rena sommarvandringar väljer jag dock en svalare säck med Sea to Summit ThermoLite Reactor `påse´ som förövrigt även används i Plasman.

Med kravet tre säsonger och en säck blir mitt förslag Plasma 15.

Har en Plasma 15 men bara använt den ett par veckor i augusti-september och då har den passat bra. På rena sommarvandringar väljer jag dock en svalare säck med Sea to Summit ThermoLite Reactor `påse´ som förövrigt även används i Plasman.

Med kravet tre säsonger och en säck blir mitt förslag Plasma 15.

Trär man påsen över sovsäcken?

Har också en plasma 15 men har inte hunnit prova den under några kallare förhållanden.

Jag har en Plasma 15 och har sovit med underställ ner till -13 och det har funkat kanonbra.
Fick ha den som täcke vid +2 - +5 sen är den för varm för mig.
Ska själv köpa en Plasma 30 för just höst-vår för temp -2 - + 2

Det blev en Plasma 15 och jag har sovit några nätter i tält i höst kring nollan och den har funkat kanon för mig i den temperaturen så det blir nog en perfekt vår/höst-säck.

Sov ute under bar himmel i natt i -10 och det blev för kallt för mig efter halva natten ungefär (Downmat 7 LW, underställ inkl balaclava/mössa/vantar och sovsäcksöverdrag).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips