Planet Hammock

Tjena!

Jag har fått upp ögonen för det här med hängmattesovande i skogen och har nu hittat ett företag som heter Planet Hammock (http://planethammock.dk/). Är det någon som har testat deras produkter och kan säga om det är någonting att ha?

Priser på €40 gör det till ett väldigt förmånligt alternativ. Då ingår visserligen varken tarp eller myggnät... Men dock!

Mvh
/Fredrik
 
Inte testat men verkar ok, verkar heller inte följa med något för upphängningen som dessutom inte finns att köpa på deras sajt vilket är synd.
Priset helt ok och storleken också, ta och köp en, gör dig ett par whoopies och tree huggers sen är det bara att hänga..

Bomber och Blaze på första filmen är kända på HF så du kan "snacka" med dom där om du har frågor, vet inte om dom är involverade i sajten..
 
Senast ändrad:
Jämför med ett komplett kit, t.ex. en DD Frontline http://www.huskygard.se/olshop/show-product.html?path=BUSHCRAFT:HAMMOCKS&prod_id=2003 och räkna på vad det blir med tarp och myggnät. Myggnätet kanske kan ersättas av näthuva, men tarp vill du nog ha, inte bara mot regn utan även mot dagg.

DD Frontline har inbyggt myggnät.
http://www.ddhammocks.com/product/frontline-hammock
Tarpen på den danska siten är tyngre och mindre än DD-tarpen.

Det finns massor av olika fabrikat, jag har just köpt en Frontline. Tänk på att du behöver isolering på undersidan också, men det kan ordnas med ett cellplastliggunderlag.
 
Ja, det är ju det...

Vad gäller tarp så har jag just nu en tanke om att köpa tyg och sy själv. Dels för att kunna komma ned lite i pris, men framför allt för att få det material jag vill ha i den storlek jag vill ha och lite smått asymmetriskt.

Myggnät vill jag ha, alldeles riktigt! Planet Hammock har myggnät oxå, men inte för tillfället. Jag vet inte om jag skulle klara mig med en huva, vill nog ha ett helt nät. Så då är alternativet att köpa tyg på meter och sy själv, som det finns andra som gör här på forumet, eller att vänta till dess att Planet Hammock får in.

Det som då framför allt talar emot DD Hammocks är vikten. Deras ligger på 2,5 kg. Mitt kit med PH + eget tarp skulle ligga på knappa kilot plus myggnät, så säg drygt 1 kg.

Leif, jo, jag tror att linor ingår. De skriver så här i sin flyer: "Securing lines are made from nautical rope which has great strength and resistance to weathering as well."
 
DD Frontline väger ca 2 kg (hammock, myggnät, tarp, remmar). Fast även det är rätt tungt. Lycka till, jag hade för dåligt betyg i syslöjd för att våga mig på att sy nåt själv. :)
 
Vet inte var du fått 2,5 kg på DD ifrån, även om du räknar med tältspik hamnar du strax under 2kg inte det lättaste. Gör du egen tarp så hamnar den på 500g eller mer beroende på material/storlek,
60g/m2 och 3*3m ger 540g, myggnät, räkna med 3'3m ca 30g/m2 ger 270g så du hamnar på kanske på otalt 1,5kg med allt, inte så dumt alls, lättare än DD. Tänk på att alla linor du behöver till tarpen väger en del.
Alltid kul att göra något själv, så kör hårt, lite bilder då du är klar vore inte dumt.
 
Har själv en DD Travel Hammock och den väger 1670g med tarp enligt huskygård men min väger nästan prick 1600g när jag vägde den med digital köksvåg..
Är riktigt nöjd med den,den har tvådelad vattentät botten där du kan ha liggunderlaget så att den inte glider och su kan använda den som bivi på marken om det är ont om träd..

Bra kvalite och hållbar med bra lösningar..
Klart värd var enda spänn.
 
DD- Hammock har dubbelt tyg för att placera isoleringen mellan skikten vilket gör att den blir lite tung, men å andra sidan så är det enklare att få liggunderlaget på plats m.m. Den är vind och vattentät och i en kvalite som verkar hålla för evigt.

Jag kör själv med en DD- Hammock och DD- Tarp XL och jag har även ett Exped SynMat 7 som isolering och bättre och mjukare har jag aldrig sovit.
Det har även smittat av sig till den vanliga vardagen så jag har slängt ut min säng och riggat upp hängmattan i sovrummet.
Inga problem med ryggen längre och jag sover djupare i hängmatta än säng tydligen, för jag känner mej ordentligt utvilad...

/Dennis
 
Vet faktiskt inte heller var jag har fått 2,5 kilo ifrån... Kanske har läst det någonstanns. Strunt samma.

Jag tänkte sy tarpen av ett 50-gramstyg som då ger 450 gram (3x3 m) plus linor. Myggnätet ligger på 17 gram/kvm som då slutar med 153 gram, totalt 603 plus hammock på 500 = 1103 gram. Plus linor för tarp och nån extra för myggnätet, kanske 150-200 gram.

Hm, kanske är värt att köpa paketet istället, blir lite enklare :)
 
Ja för så hiskeliga summor är det ju inte frågan om så att det är värt det,hade paketet kostat 4000-5000kr då kan ju fundera att knåpa ihop det själv och knapt då heller,inte jag iaf..

Tycker att för den tusenlappen som paketet kostar kan du omöjlig få bättre sovkomfort och kvalite på annat sätt.. du får sy och klippa bästa fan du vill så kommer det kosta närmare en tusenlapp eller mer till slut och sen är det ju inte säkert att det blir bra och optimalt heller..
 
Jag har en hennessy hammock som jag provade lite på vandring. Den är trevlig, men krävs nog lite övning för att kunna sova bra i hängmatta, men skönt var det. Den har en ganska smart design, så att man går in under den och sen stängs den igen automatiskt av en tyngd.

Hade med mig den idag när jag cyklade långt ut i skogen för att plocka svamp. Skönt att ta en paus i hängmattan.

http://hennessyhammock.com/
 
Vet faktiskt inte heller var jag har fått 2,5 kilo ifrån... Kanske har läst det någonstanns. Strunt samma.

Jag tänkte sy tarpen av ett 50-gramstyg som då ger 450 gram (3x3 m) plus linor. Myggnätet ligger på 17 gram/kvm som då slutar med 153 gram, totalt 603 plus hammock på 500 = 1103 gram. Plus linor för tarp och nån extra för myggnätet, kanske 150-200 gram.

Hm, kanske är värt att köpa paketet istället, blir lite enklare :)

17g/m2, vad är masktäthetet? Normalt myggnät ligger på ca 280 rutor/kvadrattum, det riktigt täta No-See-Um (som tar dom riktigt små sakerna) är på 800 rutor/kvatdrattum (DD kör med ett liknande) Rekomenderar att du kör på ett liknande, knott och änny mindre bitande kryp vill man inte sova med.

Tcker verkligen att du ska sy själv, se bara till att förstärka alla fästpunkter på tarpen, kan bli lite påfrestningar vid kraftig vind.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
fotografiskt Hammock Bo och sova 1508
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
Gun-valld Lawson Hammock/Tält Bo och sova 2
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11
peter1969 DD Hammock? Bo och sova 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.