Planering för sommaren.

planer?

Fjäll: kanske Trollheimen, till stor del utanför lederna. Där har jag verkigen tänkt igenom
rutten.
Har bara gått triangeln där en gång, hade otur med vädret.

kanske, kanske, kanske, Hardangervidda, från
Haukeliseter och ända bort mot Gudvangen,
alternativt en släng in på oprövade stigar i
Skarvheimen. har även en del ställen kvari
Breheimen, det ensammast och vildaste
av sydnorska områden (med T-stigar, åtminstone).

Skulle vilja we mer av Reinheimen, om det nu inte är för stenigt. Där finns inga stugor eller officiella leder
(men åtskilligt med rösen ändå, på sina håll.

Norrut har jag sen länge "inre Padjelanta" i reserv
och/eller en tur som kombinerar Vindelfjällen
med Ranafjellene och Saltfjellet.

Söderut har jag velat till Pyreneerna två år irad,
men avstått därför att det var för mycket snö.
Det skulle bli min fjärde sommar där.

Har väl en del kvar i Alperna också, delar av Queyras, västra
och södra delen av Les Ecrins - om jag nu inte avskräckts
av min olycka senaste sommaren.
 
Ja det är tur att utsidan finns! Fyller absolut ett socialt behov! :)

För min del börjar planerna sakta svänga in sig mot följande:

Sommartur (lite tidigare på sommaren, Juni kanske) en långhelg i Härjedalen för att försöka få en myskoxe i linsen.

Lite längre tur senare, kanske början augusti längre norrut. Funderingarna är Nikka-Tjeuralako-Vistas-Mårma-Abisko. Det som känns säkert är Mårma i vart fall. Vi kanske möts där!! Ett alternativ är att lufsa omkring Lapporten/Nissunvagge/Ballinvagge i en vecka-10 dar. Kan bli nog så spännande. Bland annat se hur det går att ta sig direkt från Nissun till Ballinvagge.

Hösttur en långhelg på Fulufjället.

Sen skall jag absolut lufsa omkring i Kindla naturreservat lite norr om Örebro. Jag har fått tips på ett ställe där det är gott om lodjur. Där skall jag testa mitt nya vindskydd som än så länge bara är ett långt 1,5 m brett tygstycke, massa band, lite myggnät och ett gäng alu-ringar! :)

"Ormkullen" (kommer inte ihåg exakt var det låg, närheten av Örebro) ska jag sticka till någon gång i vår. Ska vara garanterat ormtätt till tusen!

Lite under vattenytan blir det också. Kristi flygare hoppas jag på en långhelg i Vejen på västkusten med massa skoj dyk och människor. Förhoppningsvis nån helg på sommaren oxå. Och kanske en avstickare till Gottskär och Aquarius dykcenter. I september dykvecka i Kristansund i Norge.

Nu hoppas jag bara att varje vecka består av 2 helger, min chef får fnatt och belönar mig med 4 extra semesterveckor, och att dygnet har 36 timmar. Tur att tid ute räknas dubbelt som nån på utsidan sa! :)

Mvh
Peter P.
 
Väl, planeringen inför nästa år är i full gång. För det första ska jag antingen till Elbrus eller Mt Blanc i sommar. Jag håller just på att väga det ena mot det andra så vi får se vad det blir.

Vad gäller svenska fjällen så hoppas jag på en tur i Sarek. Just nu lutar det åt att det snarare blir på höstkanten än på sommaren.

Vi får se, det är ju trots allt bara januari än så länge. Fråga igen någon gång kanske mars/april så vet man säker mer. :)
Lycka till!
/
 
Sarek igen

Det kanske blir Salto – Pietsaure – Slugga – Skånatjåhkka – Nijaks fot – Kisuris – Kuopervagge – Ålkatjs östsida – Jågåsgaskatjåhkkå – Sarvesvagge – Stuolovagge – Jiegnavagge – Vajggantjåhkkå.

På nåt sätt samlar jag ihop några desiderata på min personlig Sarek-Karta så här.

I alla fall tror jag dock inte att jag kan låta bli besöka Sarvesvagge :)

Lukas
www.rapadalen.de
 
Tveklöst minst en tur till Härjedalen och, som Peter Palagyi(?) skrev, kanske få syn på nån myskoxe (om de fortfarande lever då..). Man skulle kunna gå (Tänndalen)-Ramundberget-Helags också, funderar på det.

Efter en liten tur i somras blev jag sugen på Vilhelminafjällen men det är ett longshot. :)

Och till sist är jag helt inställd på nånting i Kebnekaiseområdet. Abisko-Keb vore trevligt. Men jobb jobb jobb..
 
I skillnaden mellan vinter och vår

I skiftet mellan v. 517 och v.518 så planeras en skidbestigningstur till västra delarna av Oviksfjällen.

Senare i sommar blir det nog en kort och lätt tur för mig och min nioårige son. Snasahögarna tror jag det blir, en bit upp efter någon av Tväråarna är som gjort flör basläger i en barnvänlig tur.

I början av september hoppas jag göra en tur till toppen av Storsylen, den turen blev ej av i höstas.
 

avslutad210712

Gäst
Det som är bestämt är Padjelantaleden från Ritsem-Staloluokta. Sedan därifrån antingen ner via Padjelantaleden till Kvikkjokk eller så via Pieskehaure-Vaimok till Kvikkjokk.

Sedan blir det troligen en tur från Riksgränsen-Hoiganvaggi-Mårmapasset-Kebnekaise-Nikkaluokta för att förhoppningsvis gå upp på Kebnekaise i lite klarare väder än det var i sommar när vi var upp.

Alternativet till den andra turen är ett besök i Sarek eller så blir det både och. Beror lite på hur mycket semester jag kan ta ut i sommar/höst och när jag kan ta ut den.

Och dessutom en vårtur i mitten på april på skidor någonstans i abisko-kebnekaise-området.
 
Hei på dig vandrare

Jag och enn bra kompis till mig kom på att vi skulle gå kungsleden och jojoleden föra sommaren men det vart ändrade planer vi gick i fra Abisko till Abiskojaure,unna vistas vaggi,vistas dalen underbart men blöt
videre till Nallo vilken plats ned till sälka och singi sen kebne
men med fasit i hånd måste jag säja att jag har blivit mycke säkrare på mig sjölv och min kompis eller hur du vet vad jag mänar
Det var enn helt undrebar tur vi gjorde men vi tog ut oss alldeles for mycket. jag vill med det här bara säja
Tack så mycket min vänn hälsen enn vandrare som ser livet mycket lätter eftter denna tur tack
 
Vandring och toppar

Hejsan!

I juli blir det en vandring Nikkaloukta - Abisko med avstickare från kungsleden för toppturer. Drömmer även om att någon gång i sommar bestiga Mt Blanc, fast det är lite osäkert om det blir av.

Ha det bra med planeringen av sommaren upplevelser.
/Tony
 
pal2; sa:
.....
Sen skall jag absolut lufsa omkring i Kindla naturreservat lite norr om Örebro. Jag har fått tips på ett ställe där det är gott om lodjur. Där skall jag testa mitt nya vindskydd som än så länge bara är ett långt 1,5 m brett tygstycke, massa band, lite myggnät och ett gäng alu-ringar! :)

.....
Mvh
Peter P.
Kindla är trevligt. Var där både runt nyårsafton 2002/2003 och senare under våren 2003. Har för mig att det är Örebro läns största väglösa område. Där kommer du troligen att stöta på den tretåige (hackspett).

För egen del blir det Rogen och Padjelanta i sommar:)

Raskesven
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Vandrings hastighet och tur planering Fjällvandring 18
Lindamariaerika Kungsleden 2022- planering Fjällvandring 26
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
username2 Lunndörrsfjällen hjälp med planering Fjällvandring 4
shiloh Rimlig planering Abisko -> Nikkaluokta? Fjällvandring 1
ansoo Hjälp med planering Fjällvandring 3
saraabeiramar Planering av långvandring Nordkapp-Grövelsjön Fjällvandring 15
spix kebnekaise planering Fjällvandring 17
petter_b Planering Jämtlandstriangeln Fjällvandring 15
mudlest Planering för premiärvandring i Sarek Fjällvandring 14
liksomeljest Hjälp med planering och Kebnekaise topptur tack! Fjällvandring 8
orca Planering av vandringsväg... Fjällvandring 2
Vandraren79 Padjelanta sommaren 2022 Fjällvandring 5
Celeste_26 Nattåg Vy sommaren 2022 - biljetter släppta Fjällvandring 5
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
nicko_ Nattågen till övre Norrbotten sommaren 2021 Fjällvandring 6
Evajar Katterat till Cáihnavággihytta sommaren 2020 Fjällvandring 10
nicko_ SJ nattåg till övre Norrbotten sommaren 2019 Fjällvandring 3
FrankR Nattåg från Stockholm till Narvik sommaren 2019 ? Fjällvandring 3
Per-Tommy Vandring i Jämtland till sommaren Fjällvandring 11
1337Kjell Söker vandringskamrat Sarek sommaren 2017 Fjällvandring 0
MLJ001 Söker inspiration för sommaren 2017 Fjällvandring 5
prospicientia Vinterleder på sommaren? Fjällvandring 10
Fantomax funäsdalen på sommaren? Fjällvandring 3
Pjonta Vandring i Alperna till sommaren Fjällvandring 6
Nzuri Fjällvandring sommaren 2013? (Kanske med barn?) Fjällvandring 3
Alper Abisko - Vandra och tälta, Smockat på sommaren? Fjällvandring 11
Daro83 Vandring på sommaren, tips på vart man kan åka Fjällvandring 13
negativ Feedback på planerad rutt Sarek Sommaren 2010 Fjällvandring 58
Gustav Cronhamn Sommaren Fjällvandring 0
Michaela Önskar vandringstips till sommaren! Fjällvandring 15
Raskesven Vandring sommaren 2009 Fjällvandring 35
alfrost Sylarna sommaren -09 Fjällvandring 8
HAJKer En bekväm vecka i Jotunheimen sommaren -09 Fjällvandring 4
oskar_lindhe Fjälltur sommaren 2009 Fjällvandring 5
greendanger Vilken utrustning använder du under sommaren? Fjällvandring 56
jonte-s Vandra i nikkaluokta till sommaren Fjällvandring 8
johnnied Första fjällvandringen sommaren/hösten 2007? Fjällvandring 0
Svenjohansson Tips på en vecka i Abisko sommaren 2007 Fjällvandring 5
krutnisse Kebnekaise till sommaren Fjällvandring 3
gasko När på sommaren ska man besöka sarek Fjällvandring 1
Freddie Fjällvanmdra sommaren 2004 Fjällvandring 0
CyberJunkie Sylarna/Helags - hur tidigt på sommaren?? Fjällvandring 8
Svartkjelen Sommaren 2002 - Vart? När? Drömmar? Konkreta planer? Fjällvandring 11
ingeback Hur minns du sommaren? Fjällvandring 0
pergit Norgevandring sommaren-02 Fjällvandring 14
loppisen Kungsleden-hur tidigt på sommaren? Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.