Pirttijärvivargen skjutas?

Är lite brydd efter att ha läst morgonens Svenska Dagbladet och där sett att Länsstyrelsen i Norrbotten har tillstyrkt att den så kallade Pirttijärvivargen ska skjutas. http://www.bd.lst.se/default.aspx?propID=10010146 (Hittar dock inte Svd-artikeln på nätet).

Om jag har förstått saken rätt har biologer hyst stora förhoppningar på denne vargs möjligheter att förnya den svenska vargstammens gener. Länssyterseln uppger dock att vargen har visat sig vara stationär och alltså inte visat något intresse att befrukta de stackars inavlade vargonorna längre söderut. Däremot river Pirttijärvivargen enligt deras uppgifter 70-100 renar om året, vilket anges som skälet för att Lässntyrerelsen i Norrbotten vill att den ska skjutas.

Slutligt avgörande väntas (om jag förstått rätt) av Naturvårdsverket.

Länsstyrelsen har säkert rätt och den orsakar ju uppenbarligen stor skada där den är. Vad jag inte förstår är varför man inte helt sonika kan flytta denna varg ner till vargreviren i södra delen av landet? Det är ju det man hoppas att den ska göra själv...

Varför inte skjuta ihjäl den där vargen om den gör skada.
Välj sen ut en lämplig exempelvis rysk varg som är skygg och genetiskt lämplig. Kör den direkt till den trakt där den önskas vara. Ta ett par stycken direkt och kanske nån tik också. Tillåt sen skyddsjakt på de vargar som bär sig olämpligast åt och var beredd att importera/transportera igen om antalet inte lever upp till regeringsmål. Skälv skiter jag högaktningsfullt i att vargarna måste anlända på naturlig väg. Se till att få årdning på vargstammen och förenkla skyddsjakten är mitt budskap. Ett regeringsbeslut som står över alla extrema särintressen för och emot vargar vore fantamej rätta vägen. Själv ser jag fram mot den dag vargen kan jagas på licens!

Bosse

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg