Pendla från landet till stan - cyclocross?

Jag köpte en Wilier Escape från Bikebuster.se. Betalade typ 4-5000 kr med skärmar och pakethållare. Klart prisvärd och funkar kanon. Cyklar ca 3-4 mil/dag (när jag inte blir för lat...) till och från jobbet. Aningen klena däck kanske då jag också har lite grusväg. Men ingen punktering ännu.

Styren

Att diskutera styren är vanskligt då det är en i allra högsta grad individuell fråga vad som känns bra.

Jag har haft cyklar med bockstyre och har en nu, jag har en långfärdshoj med ett On-One Fleege med starkt inåtvinklade barends. Styret är tillbakasvept 15 grader och ger en mycket bekväm vinkel för händerna. Jag har en relativt nybyggd snabb "grusvägshoj" byggd på en gammal Univega stålram. På den sitter ett Salsa Moto Ace styre som är vinklat 17 grader bakåt. Också det är väldigt bekvämt för handlederna. På sitter också ett par barends vilka inte är så skarpt invinklade som på långfärdaren men ger ett skönt grepp för handlederna.

On-One finns på ;www.haggs.nu och Salsa på www.cycelcomponets.com

Och jag saknar ej bockstyre när jag cyklar på dessa cyklar.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Tack!

Tack för alla tips! Jag kommer att börja med smalare däck på min MTB för att se vilken skillnad det gör. Tycker jag fortfarande att det går för trögt kommer jag att se mig om efter en ny cykel och ta med mig några av era förslag till cykelaffärerna...

Det låter som en bra start. Sitter du bra på cykeln så kommer det inte att bli någon dramatisk skillnad gentemot en "cyklocross". Min egen erfarenhet är att när det går trögt så beror det ofta mer på mig än på cykeln!

Cykel köpt!

Sådär! Det blev en racerhybrid - en begagnad Nishiki Pro SL modell '06 som inte var särskilt sliten (gått under 50 mil säger förre ägaren och det ser ut att stämma). Jag fick med två omgångar däck, dator, originalpedaler + pedaler med clips samt skor i min storlek och oanvända skärmar. Alltihop för 3200:- och med kvitto från affären där cykeln är köpt från början.

Det här känns bra. Nu ska det trampas.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips