Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Påtning - någon?
- Trådstartare torpet
- Start datum
Nu hann Thure B för mig att läsa Åke Fellboms bok. I denna bok finns en bild på sidan 61 med en person (ett barn) somt har en lina diagonalt över överkroppen
Och Torpet har tydligen även han den boken. Jag köpte min bok på ett antikvariat. Boken fanns i skyltfönstret så jag köpte den på direkten, även om boken var förhållandevis dyr.
Nu har jag snabbt bläddrat igenom SSKS’s jubileumsbok och där finns några bilder på ”gamla” livlinor inklusive en annons på en räddningslina från Nordiska kompaniet för 3 kronor
Och Torpet har tydligen även han den boken. Jag köpte min bok på ett antikvariat. Boken fanns i skyltfönstret så jag köpte den på direkten, även om boken var förhållandevis dyr.
Nu har jag snabbt bläddrat igenom SSKS’s jubileumsbok och där finns några bilder på ”gamla” livlinor inklusive en annons på en räddningslina från Nordiska kompaniet för 3 kronor
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Gamla räddningslinor hade en läderkorv som var fylld med blyhagel vilken fungerade som kastvikt, En fullträff i den nödställdes knopp sänkte honom för gott.
När jag gick i åk 7 eller 8 hade vi på en gymnastiklektion kastövning med en sådan lina på ishockeyplanen som fanns utanför skolans gymnastikhall.
Till vilken nytta kan man fråga sig då ingen sett en sådan lina förut, än mindre ägde en. Och precis som Seboserver skriver, var nog den linan mer för att döda än att rädda folk.
/Per
Eftersom den blyfyllda klumpen fortfarande förekommer i scoutsammanhang, dock mer för tävling än livräddning, har jag övat på att vira in klumpen i linan så att den går att trycka ut och sedan kastas iväg.
Har inte påtat ihop linan på det visade sättet men det såg snyggt ut.
Vid skridskoåkning med våra scouter övas med och används mer moderna linor
/Per
Har inte påtat ihop linan på det visade sättet men det såg snyggt ut.
Vid skridskoåkning med våra scouter övas med och används mer moderna linor
/Per
coilade rep
Som miniorscout på senast 70talet kastade vi också med livlinor där klumpen var avläder med bly inuti - räddningseffekten som sagt inte perfekt. Däremot kom hansalinan ungeför då också och den användes då vi paddlade. För kast-träning/-tävling på land (torrövning) så funkade blyklumpen bra och kan tänka att den gled bra på is men med risk för den nödställde.
Vi snurrade inte ihopa repet särskilt fint men det som visas på bilderna påminner starkt om hur klättrare ibland coilar sina rep (finsn något bättre svenskt ord - fläta?). Klättrare har ju samma situation - rep ska medföras och utan att lösa upp knutar/knopar trasselfritt kunna vecklas ut till sin fulla längd. För klättraren kanske mer av gravitationen än av skrinnarens kastkraft i armen.
/Patrik
När jag gick i åk 7 eller 8 hade vi på en gymnastiklektion kastövning med en sådan lina på ishockeyplanen som fanns utanför skolans gymnastikhall.
Till vilken nytta kan man fråga sig då ingen sett en sådan lina förut, än mindre ägde en. Och precis som Seboserver skriver, var nog den linan mer för att döda än att rädda folk.
/Per
Som miniorscout på senast 70talet kastade vi också med livlinor där klumpen var avläder med bly inuti - räddningseffekten som sagt inte perfekt. Däremot kom hansalinan ungeför då också och den användes då vi paddlade. För kast-träning/-tävling på land (torrövning) så funkade blyklumpen bra och kan tänka att den gled bra på is men med risk för den nödställde.
Vi snurrade inte ihopa repet särskilt fint men det som visas på bilderna påminner starkt om hur klättrare ibland coilar sina rep (finsn något bättre svenskt ord - fläta?). Klättrare har ju samma situation - rep ska medföras och utan att lösa upp knutar/knopar trasselfritt kunna vecklas ut till sin fulla längd. För klättraren kanske mer av gravitationen än av skrinnarens kastkraft i armen.
/Patrik
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg