Påse för kängor i sovsäcken

Läs nedanstående, från tråden http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=50049



Är nog inte så kul att vakna med frusna kängor i den temperaturen, speciellt inte när man skall ge sig av mot toppen klockan 1 på natten som fallet var för mig på Mont Blanc. Det funkade med platspåse på senaste turen men skulle som sagt gärna ha något bättre förberett i framtiden.

När jag bodde på svalbard så gick tempen ner mot -30 plus lite vind, hade innerskorna till skidskorna i sovsäcken, skalen frös, inget problem, efter en timmes skidande så hade de tinat. Ska du hålla på med alpinism får du väl skaffa dig ett par storskor med löstagbara innerskor. Under alla år som jag hållt på med friluftsliv på vintern har jag aldrig stött på någon som sovit med skorna i sovsäcken, och inte hört någon som gnällt om frusna skor, inte ens en japan som aldrig hade sett snö tyckte att det var så stort problem. Konceptet med någon sovpåse för skorna tycker jag är ett svar på en fråga ingen ställt.

Är du ofta på denali? Det är ju trots allt känt som ett av världens kallaste berg, ska man dit har man utrustning för det. Förstår inte varför du drar till med en sån jämförelse, det är ju bara löjligt.
 
Under alla år som jag hållt på med friluftsliv på vintern har jag aldrig stött på någon som sovit med skorna i sovsäcken, och inte hört någon som gnällt om frusna skor, inte ens en japan som aldrig hade sett snö tyckte att det var så stort problem. Konceptet med någon sovpåse för skorna tycker jag är ett svar på en fråga ingen ställt.

Är du ofta på denali? Det är ju trots allt känt som ett av världens kallaste berg, ska man dit har man utrustning för det. Förstår inte varför du drar till med en sån jämförelse, det är ju bara löjligt.

Öh, jo jag har ställt frågan. Jag har upplevt problemet själv, och det var inget vidare med genomfrusna kängor och det var satans svårt att få på sig dem. Vi hade med oss en person i expeditionen som gjort Kebnekaise på vintern, i hans grupp hade den enda lösningen som de fick att fungera varit att sova med skorna i sovsäcken. Så jag förstår inte varför du försöker låtsas som problemet inte finns, speciellt när du själv erkänner att du faktiskt gjort det själv?!

Men om detta är ett problem som ingen lyckats lösa så får jag leta efter svar på andra håll.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
pelka dun sovsäck i liten påse? Bo och sova 6
erik_vandrare Funkar det att pula sovsäcken i ryggan utan påse? Bo och sova 4
Nettan A Sovsäck/påse i fleece Bo och sova 6
jonash75 Underställ i sovsäcken Bo och sova 26
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
Huml3 Hydrofobt/impregnerat dun i sovsäcken? Bo och sova 15
Skogskungen Liggunderlag i sovsäcken? Bo och sova 20
Johan.H Är sovsäcken nått att ha? Bo och sova 8
Mullemek Hur mäter man längden på sovsäcken? Bo och sova 4
_DanneW Frusen i sovsäcken - varför? Bo och sova 7
Elvah Vikt-värme-pris: den optimala sovsäcken Bo och sova 17
Davva2 Hur minska ispansaret på sovsäcken pga utandningen? Bo och sova 9
n1ghtcrawler Hur mycket kläder i sovsäcken för att angiven temperatur skall stämma? Bo och sova 17
Arctic Fox Blöt i fotändan sovsäcken. Bo och sova 5
mickesommar Tror ni den här sovsäcken klarat -10 ? Bo och sova 3
sagoskog Problem med fukt ovanpå sovsäcken Bo och sova 24
Abrams_a1 Tvätta sovsäcken? Bo och sova 3
Fritzmeister Överdrag till sovsäcken Bo och sova 3
Impa Gnistor på sovsäcken. Bo och sova 15
Skipper_ Minsta sovsäcken? Bo och sova 3
andy69 Trimma sovsäcken, går det? Bo och sova 11
broccolinn Storlek på sovsäcken.. Bo och sova 13
joask202 Minimera kondensen i sovsäcken vintertid? Bo och sova 12
bredviken Bästa sovsäcken under max 1000 kr Bo och sova 13
4623 Stryps av sovsäcken! Bo och sova 17
samme83 Bästa amerikanska sovsäcken Bo och sova 0
Lischke Få ner sovsäcken i påsen. Bo och sova 16
hakansteen sovsäcken vägde för mycket Bo och sova 19
hakansteen Vad väger sovsäcken? Bo och sova 11
kojja nytt liv i sovsäcken? Bo och sova 7
avslutatmedlemskap1004 Andas inne i sovsäcken Bo och sova 5
delta1 Ihopklumpning av dunet i sovsäcken Bo och sova 6
Onedge Liggunderlag i Sovsäcken? Bo och sova 6
Erik N Förstörs sovsäcken vid förvaring i packpåsen? Bo och sova 2
thodan Bästa sovsäcken för barn? Bo och sova 4
peter.simeonsson Fryser du i sovsäcken? Bo och sova 9
MTB Kläder utanför sovsäcken Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.